Étvágytalanság Nyomtatás
2009. augusztus 06. csütörtök, 03:00

Várom az ihletet, cikáznak a gondolatok, vajon milyen témát válasszak, ami éppen aktuális lehet. Azt hiszem ilyen rekkenő hőségben gyakori napokon kiváló téma az étvágytalanság.


08_06_menegIgazából többnyire az ember nagy melegben vonakodik a kalóriáktól és ösztönösen magas víztartalmú élelmiszereket választja. De a hőség mellett számos oka lehet még az étvágytalanságnak. A mindennapokban ért stressz nyomása miatt, tehát az idegesség vagy egyszerűen egy megfázás miatt, tehát betegség is lehet kiváltó ok. Fontos tudnunk azonban, hogy ha az étvágytalanság egy hétnél tovább tart orvoshoz kell fordulni. Ha az étvágytalanság olyan kézenfekvő okra vezethető vissza, mint a másnaposság, vagy a gyomorrontás, ezek elmúlásával az egészséges éhségérzet visszaáll.
Hozzátenném, a sok rágcsálni való is felboríthatja a normális táplálkozási rendet.
Ilyenkor gyümölcsökkel (pl. banán ami a gyomorfalat nyugtatja) próbáljuk meg étvágyunkat visszanyerni. Valójában az étvágyat az agyban lévő éhségközpont szabályozza. Ez ad utasítást azoknak a hormonoknak a termelésére, amelyek tudatják a szervezettel, hogy ideje enni.
Az ásványi anyagok hiánya akadályozhatja az éhségközpont kiegyensúlyozott működését, és csökkentheti az étvágyat.

A cink különbözőképpen befolyásolja az étvágyat.

  • Cinkben szegény étrend:  rontja a szag és az ízérzékelést  és ezzel  az étvágyat  is.
  • Cinkben gazdag tápanyagok: osztriga, rák, homár, sovány hús, tökmag.

A cink felszívódását gátolja az is, ha túlzásba visszük a korpa, vaskészítmények, vagy akár az alkohol fogyasztását. Továbbá megerőltető testmozgás, a már említett stressz, a serdülő kori gyors növekedés kimerítheti a szervezet cinktartalmát. Ezenkívül azoknál, akik vizelet hajtót szednek ( megemlíteném a zeller természetes vizelethajtó ) káliumhiány léphet fel, ami az étvágytalanság egyik jól ismert oka.
A banán és a burgonya  különösen gazdag ebben az elemben, de sok gyümölcs és zöldség  is pótolja a hiányzó káliumot.

  • Ide sorolható: avokádó, kemény héjú gyümölcsök, paradicsom, narancs,

De támogatásul szolgál az a cselekedetünk is, ha csökkentjük a só bevitelünket.
Étvágytalanságot okozhat a túlzott D-vitamin fogyasztása is. Ez azonban ritka, csak akkor fordul elő, ha vitamin tabletta, (vagy csukamájolaj, halolaj ) formájában kerül a szervezetünkbe.


Összegezve:

JÓT TESZNEK:
-friss gyümölcsök, zöldségek
-osztriga, sovány hús, szárnyas hús
-dió, mogyoró, magvak teljes kiörlésű gabona félék

KORLÁTOZOTTAN FOGYASZTHATÓ:
-korpa, mert gátolja az ásványi anyagok felszívódását
-alkohol
-só
-tea-kávé kálium és cinkhiányt idézhet elő


Forrás:  Reader’s Digest ,Gyógyító értelek Ártalmas Ételek Táplálkozási Kalauz A-tól-Z-ig
Szabó Zsófia



A Lépéselőny Virtuális Irodaház üzleti közösség, az üzleti partner keresésre alkalmas cégtár, szakmai tudakozó. Legyen a célja új vevő szerzés, értékesítés – a Lépéselőnnyel a bevétel és a haszon nem marad el. A magyar gazdaság szereplői közti üzleti kommunikáció terepe. A menedzserek számára fontos információk a kiegyensúlyozott életmód, egészség – betegség, a házipatika témáiban.