Átalakítja a jövő turizmusát a népességnövekedés, a növekvő átlagéletkor, a háztartások megváltozott szerkezete és a migráció Nyomtatás
2010. június 25. péntek, 03:00

Lépéselőny/Menedzser egészségA társadalmak folyamatosan változnak: az előrejelzések szerint 2030-ra 8,3 milliárd főre gyarapodik a Föld népessége, miközben a világ nagy részében nő az átlagéletkor, a háztartások és a családok szerkezete egyre változatosabb, a migráció pedig átrajzolja a társadalmak arculatát. Mindez megváltoztatja a turisták "típusait" azt, hogy honnan érkeznek és hová utaznak, az általuk keresett szállástípusokat és tevékenységeket egyaránt - tudatta az OBJEKTÍV Hírügynökséggel az MT Zrt.


Az Európai Utazási Bizottság (ETC) és a Turisztikai Világszervezet (UNWTO) együttműködésében készült "Demographic Change and Tourism" című tanulmánykötet a desztinációk és a turisztikai iparág számára kíván referenciát, tájékozódási pontot nyújtani, hogy az érintettek egyre jobban megértsék a jelenleg zajló és a várható folyamatokat, képesek legyenek ezeket előre jelezni, és képesek legyenek ezekre megfelelő, versenyképes módon reagálni. A kötet - amelynek szerkesztésében a Magyar Turizmus Zrt. mint az ETC Kutatói Munkacsoporjának aktív tagja is részt vett - részletesen elemzi a főbb demográfiai trendeket és ezek turizmusra gyakorolt hatásait, kitérve az egyes küldőpiacok jellemzőire is.

A tanulmány az alábbi három fő trendet vázolja fel:
-     népességnövekedés és az átlagéletkor növekedése,
-     a háztartások és az együtt utazók változó összetétele,

-     országon belüli és országok közötti migráció.

E meghatározó tendenciák mellett nem hagyhatók figyelmen kívül az értékekben, attitűdökben és életstílusban bekövetkező változások sem.
Néhány már többé-kevésbé ismert és néhány új gondolat ízelítőül:-  A fejlett országokban növekvő átlagéletkor miatt még jobban oda kell figyelni az idősebb turisták igényeire. A fejlődő országok turistái viszont általában fiatalabbak, mint a fejlett országoké, és így igényeik is nagyban eltérnek. Ez választás elé állítja a desztinációkat: csak az egyik piacnak akarnak megfelelni, vagy mindkettőnek - kockáztatva, hogy egyik piac igényeit sem tudják megfelelően kielégíteni.

-   Az idősebb turisták az úti cél kiválasztása során számos olyan szempontot figyelembe vesznek majd, amire fel kell készülni: például legyen a közelben orvosi ellátás, legyen lehetőség az ún. "teleorvoslás" igénybevételére (krónikus betegségek esetén) stb. A következő tíz évben az idősek is aktívan és sokrétűen fogják használni a telekommunikáció vívmányait, többek között az internetet. Az elvárt élmények terén is fiatalosabbak lesznek az attitűdjeik. A fiatalos szemlélet ellenére egyre inkább kell azokkal a turistákkal számolni, akik kisebb nehézségekkel,"handicap"-pel élnek. Ezeknek a tervezés során meg kell felelni.Az életkor alapján történő szegmentáció helyett egyre inkább az életszakasz, a fontosabb életesemények alapján lesz ajánlatos szegmentálni.

-   A turizmusnak egyre változatosabb szerkezetű családok/háztartások igényeit kell kielégítenie: egyre több a többgenerációs háztartás/együtt utazó, az egyedülálló, az ún. "második"család stb. Mindez a turisztikai termékfejlesztés, az infrastruktúra és a marketingkommunikáció terén egyaránt feladatok elé állítja a szakembereket.

-  A Föld lakosságának (és a gazdasági erőknek) megváltozik az eloszlása, és ezzel párhuzamosan nő az Európába érkező ázsiai turisták szerepe. Érdemes lesz szem előtt tartani az ő eltérő kulturális és vallási igényeiket is.

-  Nő a városokban élők száma, akik pedig gyakrabban utaznak a vidéken élő embereknél. A fejlett országokban a városlakó turisták egyre nagyobb arányban követik a "vissza a természethez"elvet utazásaik során. A fejlődő országok városaiból érkező turisták ezzel szemben eleinte inkább városi élményeket keresnek, ahogy azonban egyre tapasztaltabbá válnakők is, igényeik is diverzifikálódnak majd.

-  A közelmúltban jelentősen nőtt az Európába irányuló migráció mértéke, és ez a tendencia folytatódni látszik - csakúgy, mint az Európán belüli migráció jelensége. A VFR turizmusnak, vagyis a barátok és rokonok meglátogatásának nagymértékben kedveznek ezek a folyamatok.

-  A gazdasági okok miatt bevándorló lakosság viszonylag szegény, és az ennek megfelelő utazási lehetőségeket keresi. Lesz azonban egy nem elhanyagolható méretű, jómódú, az európai pénzügyi központokban dolgozó, vagy gyermekeit Európában taníttató kisebbség, amely viszont a prémium termékeket keresi majd.

-  Európán belüli migráció másfelől növekvő munkaerő-kínálatot jelent az európai turisztikai iparágnak.

- Mivel a VFR-turisták sok esetben nem "fizetős" szálláshelyeket vesznek igénybe, a turizmus gazdasági hatásainak jobb kihasználása érdekében nagyobb hangsúlyt kell fektetni más típusú szolgáltatások és a turisztikai kínálat más elemeinek népszerűsítésére.

Összefoglalóan elmondható, hogy a jövő turistáinak viselkedését befolyásoló számos tényező következtében a kereslet egyre töredezettebb, egyre változatosabb, ami egyre differenciáltabb és kifinomultabb megoldásokat kíván.

A kötet az ETC alábbi linken elérhető honlapján keresztül megrendelhető:

Forrás: OBJEKTÍV Hírügynökség


A Lépéselőny Virtuális Irodaház üzleti közösség, az üzleti partnerkeresésre alkalmas cégtár, szakmai tudakozó. Legyen a célja új vevő szerzés, értékesítés – a Lépéselőnnyel a bevétel és a haszon nem marad el. A magyar gazdaság szereplői közti üzleti kommunikáció terepe. A menedzserek számára fontos információk a kiegyensúlyozott életmód, egészség – betegség, a házi patika témáiban.

 

Weboldalunk cookie-kat használ annak érdekében, hogy jobb felhasználói élményt biztosítson azáltal, hogy a cookie-k megjegyzik a személyes beállításait. További információkért olvassa el az Adatkezelési Szabályzatunkat.

A fentiekket egyetértek.