A menedzserek leggyakoribb fizikai fájdalmai és kezelésük Nyomtatás
2007. április 21. szombat, 19:26
Gerincfunkció-terápia

Avagy a derékfájás, hát- és nyaktáji izomfájdalmak konzervatív
kezelése hagyományos gyógymódokkal

ImageManapság már köztudott, hogy a derékfájdalom a nátha után a második leggyakoribb ok, ami miatt a betegek felkeresik háziorvosaikat. És tudja-e, hogy a fejfájás, szédülés, fáradékonyság a nyakból eredhet? E jelenség nemcsak a kevesebbet mozgó vagy az idősebb emberek problémája, de a fiatalabb korosztály is egyre gyakrabban találkozik vele. Gondoljon bele, Ön mennyi időt tölt ülő munkával, a számítógép előtt, az asztalánál egy megszokott, sokszor rosszul beidegződött pózban.
A krónikus fájdalom és annak következményei mozgáskorlátozottságot okozhatnak, csökkentik a munkaképességet és lényegesen rontják a munkaminőséget. Eme okok megszűntetésében és a gyógyulás elősegítésében szeretnék segítséget nyújtani.


Bevezetésképpen szeretnék bemutatkozni, mint a cikk írója és aki a kezeléseket elvégzem. Dr. Seszták Sándor vagyok. Immáron 30 éve tevékenykedem az egészségügyben! Közel 10 évig dolgoztam ortopéd-traumatológusként és csaknem 14 évig az Ormos Egészségügyi Alapítványnál a gerincfunkció-terápia területén – orvosolva a mozgató-tartó rendszer reverzibilis, azaz helyreállítható elváltozásait.

Hajlamosító tényezők
ImageA derékfájás, a hát- és nyaktáji izomfájdalmak nagy része civilizációs eredetű. Nem elhanyagolható tényező a megnövekedett testmagasság és átlagéletkor, az egyre gyakoribb túlsúly és a csontanyagcsere-betegségek növekvő száma sem. A munkakör (állandó számítógép előtt ülés, autóvezetés, monoton munkavégzés), az alkat, a fizikai erőnlét, az izmok állapota, vagy pszichoszociális tényezők mind hajlamosító tényezők lehetnek. A tartási rendellenességek, a stressz, az izmok statikus, egyoldalú terhelése izomgörcsöt, izomfájdalmat okozhatnak. A fájdalom kialakulhat egy-egy hirtelen, rossz mozdulat, túlterhelés - pl. nagy súly emelése előrehajolt testtartással végzett munka közben - hatására, de a panaszokat okozhatja ideges feszültség, mozgásszegény életmód, a rossz tartás vagy a hosszan tartó ülő munka is, amely merevvé, görcsössé teszi izmainkat.

A kiváltó okok azonosítása
A betegség meghatározása során fontos a fájdalom pontos helyének megállapítása és annak kiderítése, hogy létrejötte hogyan függ össze a testhelyzettel és a mozgással. A fájdalom okának feltérképezésében fontos tényező, hogy volt-e már a betegnek korábban hátfájása, megváltozott-e fizikai aktivitása a fájdalom kialakulását megelőzően vagy érte-e valamilyen trauma (sérülés, baleset)?

Miért szükséges az izmok lazítása?
A fájdalom kialakulásában szerepet játszhat az izmok feszült állapota, vagy éppen fordítva, a fájdalom következtében válnak az izmok feszessé. A görcsös izomzat tovább fokozhatja a fájdalomérzetet, így a fájdalom megszüntetéséhez szükség van az izmok lazítására is. A görcsoldás és az izomgörcshöz kapcsolódó fájdalom megszüntetése hozzásegít a mindennapos normális élettevékenység mielőbbi folytatásához.

A nyak fájdalma
ImageSzámítógép vagy TV képernyőjének nézésekor nyakunk sokszor előremered, vagy oldalra fordult helyzetben rögzíti az izmokat. A nyak- és vállizomzat állandó statikus megfeszülése rontja ezen izmok vérellátását, hiszen az éppen összehúzódott állapotban lévő izomzat összenyomja a benne futó ereket, ami fájdalmat, ideges feszültséget okoz, és az izomgörcsöt tovább fokozza. Mindez túlterheli a nyaki gerinc izületeit is. A nyaki fájdalom gyakran kiterjed a vállra, hátra, lapockatájra, de leggyakrabban a fejre.

Hát- és derékfájdalmak (Lumbágó)
Az ülés nagy terhet ró a gerincoszlop alsó csigolyáira és a porckorongokra, amelynek következtében a hátizmok megfeszülhetnek. Lumbágó - ágyéki - keresztcsonti fájdalom - esetén gyakori az alsó végtag izmainak feszülése is. Alapvetően két típus fordul elő: az első esetében a feszes csípőhajlító izmok túlzottan előredöntik, a másik típus esetében a feszes combhajlító izmok túlzottan hátradöntik a medencét.

Változtassunk szokásainkon
ImageA derékfájás megjelenése illetőleg kiújulása a helyes testtartás és emelési technika elsajátításával elkerülhető. A megfelelő gerinctorna megtanulásával, szükség esetén a munkakör vagy a sporttevékenység megváltoztatásával a derékfájás krónikussá válása az esetek nagy részében megelőzhető. A gerinc izmait tehermentesítő úszás vagy vízben végzett torna jótékony hatással van a derékproblémákra. Merev nyakkal, felsőtesttel, tartósan felemelt karokkal dolgozók esetében talán még fontosabb az időnkénti pihentetés, a nyak, a vállak megmozgatása, ellazítása. Az úszás mind a derék táji, mind a nyaki problémák esetén segít.

Kezelés
Az izomgörccsel járó reumatikus megbetegedések befolyásolására ma már többféle gyógymód létezik, amely a tünetek súlyosságának függvényében lehet gyógyszeres és nem gyógyszeres kezelés, azaz gyógytorna, vagy egyéb fizioterápiás eljárás, illetve ezek kombinációja. A beteg aktuális állapotától függően ezeket a terápiákat szükség szerint műtét egészítheti ki.

Dr. Seszták Sándor

Érdekli Nőnap alkalmából hogyan vehetne részt a Menedzser högyek egészségnapján? KLIKK IDE


Kérdése van a cikkhez?
Írja meg a Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse. e-mailcímre!

Szeretne díjmentesen konzultálni szakértőnkkel? Érdekli, hogy lehet ezt gyakorlatba ültetni a saját cégében?

Üzleti Közösségünk tagjaként erre IS jogosult egész évben! Részletekért kattintson ide →

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



A Lépéselőny Virtuális Irodaház üzleti közösség, az üzleti partner keresésre alkalmas cégtár, szakmai tudakozó. Legyen a célja új vevő szerzés, értékesítés – a Lépéselőnnyel a bevétel és a haszon nem marad el. A magyar gazdaság szereplői közti üzleti kommunikáció terepe. A menedzserek számára fontos információk a kiegyensúlyozott életmód, egészség – betegség, a házipatika témáiban.