Többször lehet békéltetés Nyomtatás
2015. február 26. csütörtök, 00:00

Megnőhet az ügyszám a jegybank mellett működő Pénzügyi Békéltető Testületnél (PBT), miután a banki elszámolás eredményét vitató ügyfelek egy része – ha nem tudott dűlőre jutni szolgáltatójával – hozzá fordulhat majd. Rohamra kicsi az esély, részben az egyértelmű elszámolási szabályok miatt.


Jelentős mértékben növelheti az ügyszámot a jegybank mellett működő Pénzügyi Békéltető Testületnél (PBT), hogy a lakossági hitelek elszámolásának eredményét vitató ügyfelek egy része oda fordulhat panaszával. A forintosítás és az elszámolás ugyanis a korábbi tájékoztatás szerint mintegy 2 millió 400 ezer hitelszerződést érint. Az elszámolásról szóló első leveleket pedig hamarosan – március 1-től – kézbesítik majd.

A borítékolhatóan növekvő ügyszám ellenére viszont szerencsére kevés az esély arra, hogy feltorlódjanak az ügyek a PBT-nél, több okból is. A legfontosabb, hogy az elszámolásban foglaltakat vitató ügyfeleknek első körben ahhoz a pénzügyi szolgáltatóhoz kell fordulniuk, amelyik az érintett hitelt nyújtotta. Ráadásul ezt az elszámolás kézbesítésétől számított 30 napon belül meg kell tennie az ügyfélnek, ellenkező esetben – egyes, objektív kivételektől eltekintve – a hitelintézet elutasíthatja a kifogást. Ha pedig az ügyfél úgy véli, hogy a pénzügyi szolgáltatónak el kellett volna számolnia vele, ám ez nem történt meg, panaszával meg kell várnia, míg bankja mindenkit kiértesít, majd az internetes honlapján közzéteszi ezt, és csak ezt követően élhet kifogással.

Ha a pénzügyi szolgáltatótól kapott elszámolásban nem egyeznek az adatok, az ügyfél kérheti az elszámolás részletes levezetését, amit a pénzügyi szolgáltatónak öt munkanapon belül kell prezentálnia. (Ez a részletes elszámolás az alapja a Pénzügyi Békéltető Testülethez benyújtott panasznak is.) Az eddig eljutott ügyekkel lehet aztán a PBT-hez fordulni, szintén az elutasítástól számított 30 napon belül. Az MNB tájékoztatója szerint három esetben lehet a testület segítségét kérni: az első, ha az ügyfél biztos abban, hogy a pénzügyi szolgáltató az elszámolás során számolási hibát vétett, illetve helytelen adatokból számolt, a második, ha az ügyfél szerint a szolgáltatónak elszámolási kötelezettsége áll fenn, ám ezt nem tette meg, a harmadik pedig, ha a 2009. július 26. előtt megszűnt szerződés vonatkozásában az ügyfél követelése nem évült el, ám ezt a szolgáltató vitatja.

Mindezek alapján a PBT-nek nem kell számolnia azzal, hogy túlságosan bonyolult ügyekkel kellene foglalkoznia, ráadásul a megkeresésekben az ügyfélnek kell pontosan meghatároznia, hogy mi a kifogása, és azt mivel indokolja. Azt is könnyű belátni, hogy az egyértelmű, átlátható szabályok mellett a hosszas vita – főként a már lezárt szerződéseknél – az ügyfeleknek és a pénzügyi szolgáltatóknak sem érdeke. Az sem elhanyagolható szempont, hogy a pénzügyi szolgáltatók elszámolással kapcsolatos ténykedését a jegybank is kitüntetett figyelemmel kíséri majd: erre utal a tegnapi közlemény is, amely szerint az MNB informatikai támogatással, illetve szigorú felügyeléssel ellenőrzi, hogy a piaci szereplők valóban a jogszabályoknak megfelelően hajtják-e végre a feladatot.
Megtévesztőek lehetnek a kalkulátorok
Félrevezető eredményt adhatnak a csupán néhány alapvető hiteladatot figyelembe vevő internetes kalkulátor-programok a banki elszámolások majdani mértékét illetően – hívta fel a figyelmet tegnapi közleményében a Magyar Nemzeti Bank (MNB). A közlemény emlékeztetett arra: egyetlen fogyasztási hitelnél is több száz, akár ezer információ szükséges a pontos elszámolási kalkulációhoz. Ez az  pedig alapvetően a hitel- és pénzügyi lízingszerződéseket kötő hitelintézeteknél áll rendelkezésre. Az MNB az elszámolási felkészülési időszakban szükség esetén minden szakmai-informatikai módszertani segítséget megad a pénzügyi szervezeteknek a pontos elszámolások előkészítéséhez – hangsúlyozta a jegybank közleménye.

Forrás: Világgazdaság Online - Barát Mihály
 

Weboldalunk cookie-kat használ annak érdekében, hogy jobb felhasználói élményt biztosítson azáltal, hogy a cookie-k megjegyzik a személyes beállításait. További információkért olvassa el az Adatkezelési Szabályzatunkat.

A fentiekket egyetértek.