Sör, mosdó, és a pozicionálás Nyomtatás
2010. április 29. csütörtök, 03:00
04_29LEKi gondolta volna, hogy egy illemhely is lehet üzleti közösség, és hogy a sör kiváló eszköz lehet felmérések végzéséhez? A legenda szerint ez megtörtént eset, egy lelkes ifjú újságíró, aki szeretett volna bejutni a hazai média felső rétegébe, intenzíven keresett megfelelő partnert, potenciális támogatót ehhez a tervéhez.

A várható haszon reményében igyekezett többféle módon megkörnyékezni egy ismert médiaszereplőnket, azonban – mivel nincs a hazai celebekről szakmai tudakozó vagy cégtár, és a hagyományos marketing és értékesítés itt hasztalan – sehogyan sem talált utat az illetőhöz. Hiába, a média és bulvárvilág nem a klasszikus gazdasági tevékenység, nem a hagyományos eladás – bevétel – profit logikája alapján működik, az üzlet itt más módon alakul. Az eladni kívánt portéka (tehetsége, kitartása, lendülete), és a felvevőpiac nem hirdetéssel, vagy hideghívással talált egymásra: hősünk hasztalan kereste e-mailen, telefonon befolyásos leendő üzleti partnerét, nem jutott el hozzá, nem kapott visszajelzést.

Eljött az idő, amikor, látván, hogy a hegy sehogy sem akar Mohamedhez, cselekvésre, és némi piackutatásra szánta el magát. A partner keresés, a felderítés rövidesen eredményt hozott: kiderítette, hogy a média ismert arca egy nyári nap és este egy vidéki helyszínen tölti majd az időt egy rendezvényen. Fiatalemberünk szintén ellátogatott a rendezvényre, és már déltől ott őgyelgett a Nagy Ember helye körül, azonban egyre csalódottabban (és a melegtől elcsigázottabban) vette tudomásul, hogy esélytelen odajutnia az ismerősök és rajongók táborától. Viszont a piackutatás lényege éppen az, hogy minden fontos információt gyűjtsünk be a célpiacról. Így tett hősünk is, aki látván, hogy a nagy meleg miatt egyre fogynak a művész előtt a sörök, egy idő után elfoglalta a Nagy Marketing Akció helyét, ahol „reklámja” fogadtatására leginkább számíthatott: a wc bejárat mellett ütött tanyát. Számítása bevált, a felmérést jól végezte, a célszemély valóban rövidesen feltűnt a mosdónál, hogy a délután további részében könnyedebben érezze magát. Alig lépett be, és kezdett hozzá a művelethez, amikor történetem főszereplője belépett utána, és – reklámzaj nélkül, tekintettel arra, hogy ide már nem kísérte el a sztárt a körülötte lévő tömeg – előhozakodott kérésével. A nem éppen üzleti kommunikációkra tervezett helység, a találékony megközelítés, és az éppen feloldódó feszültség aztán azt az összhatást eredményezte, hogy a médiaszereplő végighallgatta, és pontosan megértette, mit kínál és mit keres a fiatalember. Mivel hasonló kedves pimaszságra, hogy valaki kifigyelje, mikor könnyítene magán, és ott hozakodjon elő kérésével, ahová a király is gyalog jár, még nem látott példát, és értékelte a helyzet fonákságát és a kitartást, a történet elején említett leendő csillag elérte célját, és pártfogóra talált.
Mi ebből a tanulság? A helyzet és az alkalom mindig adott – csak tudni kell, milyen piaci adatokra van szükség a felmérésből, és érdemes merészen, a piac által megszokottól teljesen eltérő módon nyitni a potenciális partnerek felé! Próbáljon ki Ön is egy-egy új megközelítést az adatgyűjtésben, és a marketingben!

Németh Zoltán
A kisvállalkozások üzleti partner keresési felelőse
Lépéselőny Média Kft.
 

Weboldalunk cookie-kat használ annak érdekében, hogy jobb felhasználói élményt biztosítson azáltal, hogy a cookie-k megjegyzik a személyes beállításait. További információkért olvassa el az Adatkezelési Szabályzatunkat.

A fentiekket egyetértek.