Adatbányászat a lízingpiacon: mennyit ér a vállalati adatvagyon? Nyomtatás
2008. szeptember 23. kedd, 17:10

Adatbányászat a lízingpiacon


Hogyan lehet a vállalati adatvagyont a leghatékonyabban felhasználni? 

A rendkívül kiélezett lízingpiaci versenyben egyre nagyobb a fejlett adatbányászati, statisztikai, mesterséges intelligencia módszerek alkalmazásának szerepe. Létkérdés a cég életében, hogy képes-e minden lehetséges előnyt megragadni, illetve a konkurenciával lépést tartani.



Az adatbányászati módszerek alkalmazása számtalan területen kulcsfontosságú: ilyen a marketing, az ügyfélakvizíció-támogatás, a hitelminősítés, a hitelelbírálás, a hitel monitoring, a kockázatkezelés, a kontrolling, vagy a pénzügyi tervezés és előrejelzés. A rendelkezésre álló eszközök használhatók az ügyfelek és a partnerhálózat jobb kezeléséhez, és jelentősen hozzájárulnak a hatékonyság javításához, illetve a piaci kihívásokhoz való jobb alkalmazkodáshoz.A lízingpiacon rendkívül kiélezett a verseny, létkérdés a cég életében, hogy képes-e minden lehetséges előnyt megragadni, illetve a konkurenciával lépést tartani.

A felsővezetőknek, marketingvezetőknek, kockázatkezelési vezetőknek, kontrolling vezetőknek, CRM vezetőknek és IT vezetőknek napra készeknek kell lenniük. Sőt, nem csak napra késznek, de holnapra késznek is: tudniuk kell, milyen trendek várhatóak. “Több különböző felmérés is egyazon az eredményre jutott: az analitikus CRM megoldások szektoronként eltérő fejlettségi szintet mutatnak. Az viszont nem kérdés sehol sem, hogy a vállalati adatvagyon hasznosítása stratégiai jelentőséggel bír. A lízing szektoron belül elindultak biztató kísérletek az elmúlt időszakban, de összességében az analitikus CRM életciklus elején járnak” – hangsúlyozza Kovács Gyula, a Data Research Kft. ügyvezető igazgatója.

Szinte az összes releváns üzleti folyamathoz kapcsolódóan magától adódnak egyértelmű és jól körülhatárolható témák, ahol az adatbányászati elemzésekkel gyorsan érhetünk el a bevételt jelentősen növelő vagy a működést optimalizáló eredményeket.

"A Lízing piac adatelemzési szempontból hálás terület. Talán a legfontosabbak a kockázatelemzés - akár un. application vagy behavior scoring-ról legyen szó - a marketing ügyfélszerzés, valamint a kontrolling többszempontú tőkekövetelmény számítás területe” – mutat rá Cseh Zoltán, az SPSS Hungary konzultációs igazgatója.

Hogy ez mit is jelent a gyakorlatban? A módszer segítségével például ügyfélprofilt lehet kezelni, viselkedési mintákat azonosítani, ez alapján előre lehet jelezni az ügyfél viselkedését. Pontosabban fel lehet mérni, kinek milyen kondíciókkal lehet például hitelt adni, kellő gyorsasággal lehet a potenciális ügyfelet azonosítani, de kiválóan használható portofolio előrejelzésre, szerződésfelbontás előrejelzésre, problémás területek beazonosítására vagy akár arra is, hogy meghatározzuk, kiket, pontosan milyen üzenettel, milyen csatornán keresztül érdemes megszólítani.


Mindez persze korántsem azt jelenti, hogy el lehetne hagyni a szakértői módszereket. Viszont ezeket ki kell egészíteni a rendelkezésre álló informatikai megoldást felhasználva: így mélyreható és konzisztens lesz az elemzés, és olyan rejtett összefuggesek is azonosíthatóak, melyeket a szakértő az adatbányászati, statisztikai, mesterséges intelligencia módszerek hiányában legfeljebb megérezhet. Az SPSS adatbányászati módszereivel ezen felül megbízhatóan lehet reprodukálni ezt a döntési modellt.

"A tervezés során a felhasznált nyers alapanyagokon kívül az ízletes vacsorához szükségünk van minőségi segédanyagokra és fűszerekre, hogy a kívánt ízhatást elérjük. Az elmélet kalkulációkon és alapadatokon kívül a piaci szokásoknak megfelelő torzító tényezőket nem szabad figyelmen kívül hagynunk. Miért nem szabad megfeledkeznünk ezekről? Mik ezek a tényezők és hogyan kezelhetők?” – veti fel a kérdést Oláh Zsolt, a CIB Leasing szakembere.

Többek között ezekre a kérdésekre is választ kaphatunk az SPSS workshopján 2008. október 7-én, melyen több üzleti területről példákon keresztül mutatják be az adatbányászati módszerek alkalmazási lehetőségeit. Így a résztvevők láthatnak, illetve ötleteket szerezhetnek saját üzletük fejlesztéséhez is.

 

Forrás: SPSS



Kérdése van a cikkhez? Írja meg az Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse. e-mailcímre!



Üzleti Közösségünk tagjaként erre IS jogosult egész évben! Részletekért kattintson ide →

document.write('XXX')

A Lépéselőny Virtuális Irodaház üzleti közösség, az üzleti partner keresésre alkalmas cégtár, szakmai tudakozó. Legyen a célja új vevő szerzés, értékesítés – a Lépéselőnnyel a bevétel és a haszon nem marad el. A magyar gazdaság szereplői közti üzleti kommunikáció terepe. Minden, ami egy vezető, cégvezető, ügyvezető igazgató életében nélkülözhetetlen: a vezetőképzés alapjai, a cégvezetés feladatai, a humánpolitika, a tőzsde, az irodavezetés – összefoglalva gyakorlatban használható ötletek a vezetői munka minden részletéhez. A Lépéselőny Virtuális Irodaház olyan, mint egy cégvezető képző, egy gyakorlati vezetőképzés a cégvezetés részére, hogyan foglalkozzon cégével, hogy hatékony legyen és több profitot termeljen.
 

Weboldalunk cookie-kat használ annak érdekében, hogy jobb felhasználói élményt biztosítson azáltal, hogy a cookie-k megjegyzik a személyes beállításait. További információkért olvassa el az Adatkezelési Szabályzatunkat.

A fentiekket egyetértek.