Fuvarozók, van kiút a válságból? Nyomtatás
2009. május 14. csütörtök, 05:00


A tavalyi év nyarán tapasztalható 330 HUF/liter gázolajár és a 230 HUF/EUR árfolyam a hazai közúti árufuvarozó vállalatokat rendkívül hátrányosan érintette. Ebben az időszakban a fuvarozó vállalkozások negatív eredménnyel dolgoztak, és a viszonylagosan stabil megrendelések illetve a kedvező finanszírozási lehetőségek tartották bennük a lelket. Ez a két stabil pillér mára jelentősen meggyengült, a megrendelések jelentősen visszaestek és a finanszírozási feltételek az elérhetetlen kategóriába szigorodtak. Az említett két terület, negatív változására talán gyógyír lehet, hogy a HUF/EUR árfolyam 300 körül mozog, az üzemanyagár bruttó 250 HUF/liter, és gépkocsivezetőből is most több van, mint mozgó járműből. A probléma talán az, hogy amelyik fuvarozó vállalat, az elmúlt időszakban nem megfelelően alakította ki a megbízói kapcsolatait, és ez mellett jelentős külső finanszírozással működtette vállalkozását, azoknak a mostanra kialakult helyzet megadhatja a kegyelemdöfést.
De hátha még nem késő, nézzünk egy-két bevált jó gyakorlatot a vállalkozásaink megmentésére.



A hazai nemzetközi közúti árufuvarozással foglalkozó vállalkozások hatékonyabb működésére tett lépések közül most a legfontosabb törekvés az lehet, hogy a meglévő szabad jármű kapacitásainkat a lehető legjobban kihasználva működtessük. Folyamatos fuvarfeladattal lássuk el, azt piaci díjon tegyük, figyeljünk a fizetési feltételekre és teljesítésekre, ne egy lábon álljunk. Ezen feltételeknek legjobban akkor tudunk megfelelni, ha vagy egy logisztikai céghez és/ vagy egy nagyobb szállítmányozó céghez szerződünk. Ezekkel a megállapodásokkal bebiztosíthatjuk magunknak a folyamatos fuvarellátást, és a szerződésben figyelnünk kell arra, hogy az árfolyam nyereség nálunk is realizálódjon. Megtehetjük azt is, hogy önállóan jelenünk meg a piacon és közvetlen kapcsolatot keresünk megrendelőkkel, de akkor fokozott figyelemmel kell lenni a megrendelők termékeinek szezonalitására, és a válság által okozott visszaesésekre. Ebben az esetben javasolt a vegyes megrendelői portfólió kialakítása, több szektorból kiválasztott és elnyert megbízók kiszolgálása.

Folyamatos költségcsökkentési törekvéssel gazdálkodjunk: a lehető legkedvezőbb üzemanyag felhasználási szerződést kössük meg, a gépjárművezetői béreket optimalizáljuk, egyéb üzemeltetési költségek folyamatos csökkentésére törekedjünk. A rendelkezésre álló jármű kapacitást, folyamatos optimalizálás mellett, a jelentkező vevői igényekre szabjuk. Egy, kizárólagos szolgáltatási terület végzése most sokkal, nagyobb kockázattal jár (pl. személygépkocsik fuvarozása), mint ezelőtt, így javasolt a vegyes járműflotta kialakítása, és több, közúti árufuvarozási területen való megjelenés. Törekednünk kell az innovációra, mint például a flottamenedzsment rendszer bevezetésére, vagy nyitottnak kell lennünk kisebb átalakításokkal járó technológiaújításokra például double decker-res átalakításra, gabona fuvarozására alkalmas átalakításra. Ezeket a lépéseket a versenyelőny elérése és megtartása érdekében javasolt megtenni.

A beruházásainknál figyeljünk a banki szerződéseinkre, ne adósodjunk el, a kitettséget olyan devizába tegyük, amiben a bevételeink jelentkeznek. Használjunk ki minden pályázati lehetőséget, és számoljunk vele, mint forrással.

Kitörés lehet kis-közepes fuvarozó vállalkozások számára az is, ha saját szállítmányozói csoportot állít fel a saját vállalati szervezetén belül, de ez bizonyos nagyság alatt, jelentős plusz kockázatot is jelenthet. Közepes-nagy fuvarozó vállalatok számára a szállítmányozási terület bekapcsolásán túl, az erőforrások megfelelő kialakítása után, lehetőség lehet a komplex logisztikai szolgáltató vállalkozás felé való elmozdulás is. Másik lehetőség a beszállítói tevékenységek részbeni átvállalása és szolgáltatóként való piaci megjelenés pl. üzemanyag kút üzemeltetése, motor olajértékesítés, alkatrész árusítás, telephely üzemeltetés, járműértékesítés, szerviz, mosó üzemeltetése.

Kitörés lehet a klaszter. Hasonló méretű és hasonló profilú vállalatokkal való összefogással, közös piaci fellépéssel, közös beszerzésekkel nagyobb kedvezmények elérése, benchmarking tevékenység gyakorlása. Üzleti klubokban, régiós klaszterekben való aktív részvétel. Sokat segíthet a humán erőforrás folyamatos képzése, a gépkocsivezetők takarékos, és biztonságos vezetéstechnikai képzése, a vevői elvárásoknak megfelelő magatartás és viselkedés megkövetelése.

Forrás
Karmazin György MLBKT elnökségi tag



A Lépéselőny Virtuális Irodaház üzleti közösség, az üzleti partner keresésre alkalmas cégtár, szakmai tudakozó. Legyen a célja új vevő szerzés, értékesítés – a Lépéselőnnyel a bevétel és a haszon nem marad el. A magyar gazdaság szereplői közti üzleti kommunikáció terepe. Minden, ami egy vezető, cégvezető, ügyvezető igazgató életében nélkülözhetetlen: a vezetőképzés alapjai, a cégvezetés feladatai, a humánpolitika, a tőzsde, az irodavezetés – összefoglalva gyakorlatban használható ötletek a vezetői munka minden részletéhez. A Lépéselőny Virtuális Irodaház olyan, mint egy cégvezető képző, egy gyakorlati vezetőképzés a cégvezetés részére, hogyan foglalkozzon cégével, hogy hatékony legyen és több profitot termeljen.
 

Weboldalunk cookie-kat használ annak érdekében, hogy jobb felhasználói élményt biztosítson azáltal, hogy a cookie-k megjegyzik a személyes beállításait. További információkért olvassa el az Adatkezelési Szabályzatunkat.

A fentiekket egyetértek.