Számíthatunk olcsóbb percí­jakra ha külföldről telefonálunk? Nyomtatás
2007. április 21. szombat, 19:26
ImageMár nyáron csökkenhetnek a roaming-díjak

A nemzetközi barangolás díjak szabályozása

Csaknem egy évi előkészítést követően, 2007. május 23-án az Európai Parlament nagy többséggel megszavazta az unió területén érvényesíthető nemzetközi roaming-díjak (barangolás) szabályozását. A Magyarország által is támogatott uniós rendelet hatálybalépésével a fizetendő díjak rövidesen jelentősen csökkenhetnek.


ImageAz Európai Bizottság és az európai nemzeti szabályozó hatóságok szervezete (ERG), több fórumon jelezte már 2005-ben is, hogy az EU területén igénybe vehető roaming, azaz a mobilszolgáltatók ún. barangolási szolgáltatása, minden belátható indok nélkül, elfogadhatatlanul magas.

Ennek okai:
- a felhasználók által fizetett (fogyasztói) díjak — viszonylattól, ill. szolgáltatóktól függően — igen nagy eltérést mutatnak;
- a hálózat üzemeltet?ľi indokolatlanul magas nagykereskedelmi árakat szabnak;
- a nagykereskedelmi árak közelmúltban megfigyelhető csökkenése nem jelenik meg a felhasználók szintjén;
- a szolgáltatást igénybe vevők tájékoztatása nem kielégítő, választási lehetőségük korlátozott;
- a jelenlegi uniós távközlési keretszabályozás elsősorban nemzeti keretekre épül, ám a nemzetközi szintű roaming esetében a rendelkezésre álló szabályozási eszközök nem elégségesek.

Image2006 márciusában az Európai Tanács ülésén az EU állam- és kormányfői egyetértettek abban, hogy a versenyképesség érdekében csökkenteni kell a nemzetközi barangolás díját. A megújult lisszaboni stratégia is rámutat arra, hogy a gazdasági növekedés eszköze a hatékony és integrált infokommunikációs technológia, amelyet hozzáférhetővé kell tenni úgy európai, mint nemzeti szinten.

Az Európai Bizottság – megelégelve, hogy számos szakpolitikai kezdeményezés nyomán sem történt előrelépés – 2006 februárjában bejelentette, hogy rendelet kidolgozását tervezi az unió területén érvényesíthető roaming-díjak ésszerű csökkentése érdekében. Bár ezt követően a szolgáltatók egy része bizonyos csomagokban önkéntes díjcsökkentést hajtott végre, ám annak mértéke továbbra sem érte el az indokolt szintet.
A Bizottság megállapította, hogy az egyes szolgáltatók közötti nagykereskedelmi árak csökkenése nem, vagy alig jelenik meg felhasználói szinten. A szabályozás kidolgozásához a Bizottság 2006 tavaszán kétfordulós nyilvános konzultáción kérte ki az érintettek véleményét. A tagállamok, a szabályozó hatóságok, a fogyasztói csoportok, sőt egyes szolgáltatók is támogatták a roaming-díjak csökkentésére irányuló bizottsági célkitűzést. A szolgáltatók nagy része azonban – a piaci versenyre és az árak csökkenésére hivatkozva – ellenezte a tervezett szabályozást, míg néhányan további önkorlátozásra tettek javaslatot.

ImageA rendelet bizottsági szövegtervezete 2006. júliusában elkészült. Tartalmát megvitatta - az uniós döntéshozatali eljárásrendnek megfelelően - a Tanács és az Európai Parlament is. A két uniós intézmény között a rendelet szövegéről folytatott egyeztetések 2007. május 15-én informális megegyezéssel zárultak. Az elért eredmény csaknem teljesen megegyezik a tárgyalások során aktívan képviselt magyar állásponttal.

A rendeletről létrejött elvi megállapodás értelmében a szolgáltatók által alkalmazható maximált percdíjak:
Image

A nagykereskedelmi díjak a rendelet hatályba lépését követően 2 hónappal, míg a kiskereskedelmi (fogyasztói) árak legkésőbb 3 hónappal lépnek érvénybe.

A szolgáltatók kötelesek lesznek:
- felkínálni a fenti díjaknak megfelelő ún. Eurotarifa-ajánlatot valamennyi díjcsomaghoz, amely a három hónap elteltével minden előfizető által igénybe vehető, kivéve, ha az ügyfél ez idő alatt úgy dönt, hogy a rá eddig alkalmazott roaming-díjat kívánja megtartani;
- az ügyfeleket — bármely EU-tagállamba való belépéskor — ingyenes SMS-ben tájékoztatni a díjcsomagja alapján a fogadott és indított hívásokra érvényes aktuális percdíjakról;
- a felhasználókat a látogatott tagállambeli valamennyi hálózatban érvényes díjról ingyenes telefonszámon  informálni.  

ImageA jogsértő mobilszolgáltatók szankcionálását az egyes tagállamok saját hatáskörben dolgozzák ki.A szabályozás a tervek szerint három évig lenne hatályban, de a Bizottság javaslatára tovább is érvényben tartható, ill. szükség esetén az adatszolgáltatásokra (pl. SMS, MMS) is kiterjeszthető lesz.

Várhatóan 2007. június 7-én a Tanács, azaz a tagállamok döntenek a rendelet sorsáról. A hivatalos döntést követően a rendelet, az unió hivatalos lapjában való közzététellel lép hatályba, előreláthatólag 2007 júliusában.


Forrás: Gazdasági és Közlekedési Minisztérium 

Kérdése van a cikkhez? Írja meg az Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse. e-mailcímre! 

Szeretne díjmentesen konzultálni szakértőinkkel? Érdekli, hogy lehet ezt gyakorlatba ültetni a saját cégében?

Cégtárunk tagjaként erre IS jogosult egész évben! Részletekért kattintson ide →

További cikkeket a témában a "Vezetői túlélőcsomag" rovatunkban olvashat →



A Lépéselőny Virtuális Irodaház üzleti közösség, az üzleti partner keresésre alkalmas cégtár, szakmai tudakozó. Legyen a célja új vevő szerzés, értékesítés – a Lépéselőnnyel a bevétel és a haszon nem marad el. A magyar gazdaság szereplői közti üzleti kommunikáció terepe. Minden, ami egy vezető, cégvezető, ügyvezető igazgató életében nélkülözhetetlen: a vezetőképzés alapjai, a cégvezetés feladatai, a humánpolitika, a tőzsde, az irodavezetés – összefoglalva gyakorlatban használható ötletek a vezetői munka minden részletéhez. A Lépéselőny Virtuális Irodaház olyan, mint egy cégvezető képző, egy gyakorlati vezetőképzés a cégvezetés részére, hogyan foglalkozzon cégével, hogy hatékony legyen és több profitot termeljen.
 

Weboldalunk cookie-kat használ annak érdekében, hogy jobb felhasználói élményt biztosítson azáltal, hogy a cookie-k megjegyzik a személyes beállításait. További információkért olvassa el az Adatkezelési Szabályzatunkat.

A fentiekket egyetértek.