A családi vállalkozások optimisták, sokan mégsem készülnek megfelelően a jövőre Nyomtatás
2011. január 10. hétfő, 03:00

Lépéselőny/Cégvezetés: Mi a tendencia Magyarországon a családi vállalkozásoknál?A családi cégek világszerte bizakodók jövőbeli kilátásaikkal kapcsolatban, de sokaknak még többet kell tenniük ahhoz, hogy kellően felkészüljenek az elkövetkezendő évekre – állapítja meg a PwC által 35 országban, több, mint 1.600 családi vállalkozás vezetője körében végzett felmérése.
Noha a családi cégek meglepően nagy száma tapasztalt élénkülő keresletet kínálata iránt az elmúlt 12 hónapban (mérsékelt növekedést: 32%, jelentős növekedést: 16%), 34%-uk mégis csökkenő keresletről számolt be, ami 2007-hez képest viszont 10%-os emelkedést mutat.


A recesszió hatása ellenére a legtöbb családi cég mégis bizakodó a jövőt illetően. 60%-uk bővíteni szeretné vállalkozását a következő 12 hónap során és 56%-uk pozitívan látja azoknak a piacoknak a következő évi teljesítményét, amelyeken üzleti tevékenységet folytat. Ezen túlmenően a válaszadók 95%-a valamennyire, vagy nagyon bizakodó a tekintetben, hogy vállalata hatékonyan fel tudja venni a versenyt ágazata piacvezetőivel szemben.

A stafétabot átadása

A nemzedékváltás az egyik legnagyobb kockázat, amellyel bármely családi tulajdonban álló vállalkozásnak szembesülnie kell. A felmérés válaszadóinak 27%-a állította, hogy vállalkozása várhatóan a következő öt éven belül gazdát cserél és az ilyen vállalatok több mint fele számít arra, hogy a vállalkozás családon belül marad. Egyre több családi vállalkozás foglalkozik tehát tudatosan az utódlás kérdésével, 38%-uk már tudatos cselekvésbe kezdtett ezen a téren.  Azok közül azonban, amelyek már kidolgoztak utódlási tervet, csak felük döntött arról, ki veszi át a vállalat vezetését.

A zökkenőmentes átállás érdekében a családi vállalkozásoknál is gondos tervezésre van szükség. A tulajdonosváltást általában azok a vállalatok élik túl, amelyek megfelelő, az utódlás menetét felvázoló tervet dolgoznak ki, amely kiterjed azokra a szempontokra, amelyekkel megítélhető, hogy az utód mikor áll készen a stafétabot átvételére.

Lett Kornélia, a PwC Vállalkozási tanácsadási csoportjának vezető menedzsere szerint: „Magyarországon a családi vállalkozásokon belüli nemzedékváltás levezénylésénél egy további sajátosságot is figyelembe kell venni. Nálunk a rendszerváltozás idején vállalkozásba kezdő cégtulajdonosok nem kis hányada éppen ezekben az években jut, illetve jutott el abba az életszakaszába, amikor a stafétabot átadásáról, az utódlásról döntenie kell. Mivel ezek a vállalkozók a családi vállalkozások, cégek létrehozói, alapítói, - azaz ők az első generáció-, ezért nálunk nincsen még szinte semmilyen kultúrája, illetve hagyománya a nemzedékváltásnak. Ezért Magyarországon még inkább fontos  annak a tudatosítása, hogy a generációváltást általában azok a cégek veszik sikerrel, amelyek megtervezik az utódlást, illetve amelyek e terv tudatos megvalósításával elérik, hogy az utód valóban készen álljon a stafétabot átvételére.”

Néhány további megállapítás, amely arra enged következtetni, hogy sok családi vállalkozás nem megfelelően készül a jövőre:

•    62%-uk nem készült fel kulcsfontosságú vezetők, vagy tulajdonosok esetleges megbetegedésére, vagy halálára

•    56%-uk nem alakított ki semmilyen eljárást a cselekvőképtelenné vált, vagy elhalálozott részvényesek üzletrészének megvásárlására

•    50%-uk vagy nem rendelkezik megfelelő likviditással olyan családtagok kivásárlására, akik a vállalkozásban birtokolt üzletrészük elidegenítése mellett döntenek, vagy nem mérlegelte ennek lehetőségét

•    37%-uk nincs tisztában azzal, hogy saját maga, vagy vállalata számára ez milyen mértékű belföldi nyereségadó-kötelezettséget jelentene, míg 58% nem ismeri ennek nemzetközi vonatkozásait

Konfliktusok megoldása

A PwC felméréséből kiderül az is, hogy kevés vállalat áll készen a családtagok közötti viszályok kezelésére. A válaszadók mindössze 29%-a nyilatkozta, hogy vitarendezési eljárásokat vezetett be.

A PwC 2007-ben készítette el első alkalommal a családi vállalkozásokat vizsgáló felmérését. Az akkori eredményekkel összehasonlítva a feszültséget tapasztaló családi cégek aránya jelentőse. Ugyanakkor a szervezeteknek csupán csak 29%-a vezetett be konfliktuskezelő eljárásokat.

A konfliktusok megoldását célzó jó mechanizmusok működtetése döntő fontosságú egy családi vállalkozás sikerre vitele szempontjából. A családtagok közötti bármilyen összetűzés – akár pénzügyekkel, akár jövőbeli cégvezetéssel függ is össze – óhatatlanul átterjed arra is, ahogyan a vállalkozást vezetik, illetve kezelik tulajdonosként.

Pénzügyi nehézségek

Dr. Réczei Géza, a PwC Vállalkozási tanácsadási csoportjának vezető menedzsere kiemeli: „A felmérés eredményei alapján – bár a válaszadók kétharmada azt állította, rendelkezik készpénzforrásokkal -, a cégek döntő többségének szükség esetén kölcsönhöz kellene folyamodnia, azonban nehézséget jelent számukra a rendelkezésre álló hitelforrás megtalálása és a hitel megszerzése.  A pénzügyi szolgáltatási ágazat megerősítése céljából megalkotott új, Bázel III szerint a bankok számára kötelezően előírt tőketartalék a hitelállományukra és befektetéseikre vetített 2%-ról 7%-ra fog nőni. Az egyezmény, amely 2013-ban lép hatályba és több éven keresztül vezetik be, várhatóan emeli majd a hitelek árát, egyúttal csökkenti azok rendelkezésre álló mennyiségét. A vállalkozás szabadságának alkotmányos alapelve a családi vagyont kockáztató cégek számára a pénzügyi biztonság megteremtése nélkül  - illúzió.”

1.    A PwC 2010/11. évi Családi vállalkozás felmérése családi tulajdonban álló kis- és közepes vállalkozásokra terjed ki 35 országban, ezek: Ausztria, a Bahama-szigetek, Bahrein, Barbados, Belgium, Brazília, Ciprus, Dánia, Dél-Afrika, az Egyesült Államok, az Egyesült Arab Emirátusok, Egyiptom, Finnország, Franciaország, Hollandia, Írország, Jamaica, Japán, Jordánia, Kanada, Kuvait, Málta, Nagy-Britannia, Németország, Norvégia, Olaszország, Omán, Oroszország, Spanyolország, Svájc, Svédország, Szaúd-Arábia, Szíria, Törökország, Trinidad és Tobago. A 15 iparági szektorban működő 1.606 vállalat felsővezetőivel 2010. május 26-a és augusztus 17-e között készültek az interjúk.

2.    A PwC tagvállalatai iparág specifikus könyvvizsgálati, adó- és tanácsadási szolgáltatásokkal adnak hozzáadott értéket ügyfeleiknek. A világ 151 országát átfogó PwC hálózat tagvállalatainál dolgozó több mint 163 000 szakértő – új megközelítésen alapuló komplex szakértői tanácsok alkotása érdekében – egyesíti tudását és tapasztalatát.

3.    A PwC Vállalkozási tanácsadási csoportja magán-, illetve családi tulajdonban álló vállalkozások tulajdonosainak nyújt testreszabott, a tulajdonosi döntéshozatalt támogató megoldásokat többek között adózás és adóeljárás, finanszírozás, cégstruktúra kialakítása, felvásárlási tranzakciók, számviteli kérdések, illetőleg az adóhatósági ellenőrzések  témakörében.

Forrás: PricewaterhouseCoopers, 2010. All rights reserved – Minden jog fenntartva.



A Lépéselőny Virtuális Irodaház üzleti közösség, az üzleti partnerkeresésre alkalmas cégtár, szakmai tudakozó. Legyen a célja új vevő szerzés, értékesítés – a Lépéselőnnyel a bevétel és a haszon nem marad el. A magyar gazdaság szereplői közti üzleti kommunikáció terepe. Minden, ami egy vezető, cégvezető, ügyvezető igazgató életében nélkülözhetetlen: a vezetőképzés alapjai, a cégvezetés feladatai, a humánpolitika, a tőzsde, az irodavezetés – összefoglalva gyakorlatban használható ötletek a vezetői munka minden részletéhez. A Lépéselőny Virtuális Irodaház olyan, mint egy cégvezető képző, egy gyakorlati vezetőképzés a cégvezetés részére, hogyan foglalkozzon cégével, hogy hatékony legyen és több profitot termeljen.

 

Weboldalunk cookie-kat használ annak érdekében, hogy jobb felhasználói élményt biztosítson azáltal, hogy a cookie-k megjegyzik a személyes beállításait. További információkért olvassa el az Adatkezelési Szabályzatunkat.

A fentiekket egyetértek.