Lazaccal helyettesíti a disznóvesét a magyar Nyomtatás
2010. március 26. péntek, 03:00

03_26gazd3Az idén 33 új termék és szolgáltatás került be az infláció számításához használatos hazai fogyasztói kosárba.
Első blikkre úgy tűnhet, válság ide vagy oda, a magyar háztartások olyannyira rákaptak a lazacra és a bélszínre, hogy erre már a KSH-nak is reagálnia kellett az idei fogyasztói kosár összeállításakor. Valójában nem erről van szó: a hivatal a megfigyelésbe beépített néhány olyan, az Eurostat által javasolt terméket, amelyeket a tagállamok közötti összehasonlításra szeretnének felhasználni.



A megfigyelt termékek és szolgáltatások körét minden évben felülvizsgálja a KSH: 2009-ről 2010-re 13 reprezentáns szűnt meg, míg újként 33 került be. Például az olajos hal helyére a tonhalkonzerv került, a negyedkilós kávékeveréket a filteres zöld tea, a 60 wattos hagyományos villanykörtét az 50 wattos halogén szpotlámpa, a 10 darab A/4-es lap fénymásolását pedig az 50 darabos digitális fotókidolgozás pótolta. Több notebook és netbook mellett az okos telefon és a kézi navigációs eszköz is újoncként szerepel a listán. A kosárba 2008-ban bekerült gyermekjáték, a lábbal hajtós műanyag kismotor továbbra is megtalálható a listán, a száműzöttek közé kerültek viszont az üres videokazetták, egy évvel követve a műsoros társaikat.

A fogyasztói kosár összetétele nem csak úgy változik, hogy egy-egy megfigyelt cikk be-, illetve kikerül. Vannak ugyanis olyan esetek, amikor ugyanazon a számon fut tovább a termék, csak a paramétereit módosítják – hívja fel a figyelmet a KSH. Ebbe a körbe tartoznak például a mobiltelefonok vagy a digitális fényképezőgépek, memóriakártyák, amelyek esetében mindig újabb és újabb modellek, jobb paraméterekkel jelennek meg a piacon.

A csaknem ezer elemből álló reprezentáns-lista változásánál nagyobb hatása van a fogyasztói árindexre, hogy módosult az egyes tételek súlya a kosárban. Ezen a területen a felülvizsgálat szintén évenként történik, a tárgyévet két évvel megelőző év lakossági fogyasztása alapján. Vagyis a súlyok 2010-ben a 2008-as fogyasztási szerkezetnek megfelelőek, a válság fogyasztási szerkezetet átrendező hatásai pedig igazán csak a 2011-es kosárban lesznek majd tetten érhetőek. A tavalyihoz képest az idén a tartós fogyasztási cikkek aránya több mint másfél százalékponttal, 6,9 százalék alá csökkent, miközben a vezetékes gázé, az üzemanyagoké, a közlekedési szolgáltatásoké nőtt, de kis mértékben gyarapodott az élelmiszerek súlya is.

Forrás: Napi Gazdaság

www.napi.hu



A Lépéselőny Virtuális Irodaház üzleti közösség, az üzleti partner keresésre alkalmas cégtár, szakmai tudakozó. Legyen a célja új vevő szerzés, értékesítés – a Lépéselőnnyel a bevétel és a haszon nem marad el. A magyar gazdaság szereplői közti üzleti kommunikáció terepe, ahol a gyakorlatban próbálhatja ki a vállalatgazdaságtani ismereteit. A magyar gazdaság, a vidékfejlesztés, a leader közösségek, az erőforrás gazdálkodás, az informatika, a marketing és a világgazdaság fő hírei.
 

Weboldalunk cookie-kat használ annak érdekében, hogy jobb felhasználói élményt biztosítson azáltal, hogy a cookie-k megjegyzik a személyes beállításait. További információkért olvassa el az Adatkezelési Szabályzatunkat.

A fentiekket egyetértek.