Fekete évre számítanak a légitársaságok Nyomtatás
2009. június 08. hétfő, 07:21


Kilencmilliárd dollárt veszíthetnek a légitársaságok az idén, miközben a jó időkben megrendelt gépeket most, a recesszió idején szállítják le a gyártók 


A márciusban becsült 4,7 milliárd dollár közel kétszeresére, kilencmilliárd dollárra emelte a világ légitársaságainak idénre várt összesített veszteségeit az IATA. A recesszió hatásait tovább súlyosbítja az újinfluenza-járvány kitörése - ezeket a tényezőket a költségcsökkentési lépések sem tudják ellensúlyozni. A légitársaságok bevétele összesen 15 százalékkal 448 milliárd dollárra csökkenhet, az utasforgalom 8, az áruszállítási forgalom pedig 17 százalékkal eshet vissza.

A jelenlegi környezetben semmit sem tudunk tenni, hogy élénkítsük a forgalmat, és ez különösen igaz a prémium piacra - mondta a British Airways vezérigazgatója az IATA Kuala Lumpur-i éves konferenciáján. Willie Walsh hozzátette: ez a szegmens nem reagál az árazás változtatására.
A Bloomberg ennek kapcsán arra emlékeztet, hogy a recesszió különösen erősen érintette a prémium osztályú utakat, miután az üzleti utasok olcsóbb jegyekre váltottak.
Ez azon is meglátszik, hogy a várakozások szerint az egy utasra jutó bevétel 7 százalékkal csökkenhet, miután egyrészt egyre kevesebben akarnak első vagy business osztályon utazni, másrészt pedig a légitársaságok árversenybe kezdtek piacrészesedésük növelése érdekében.
Az említett kilencmilliárdos globális mínuszból egymilliárdot az észak-amerikai szereplők vihetnek el, a tavasszal várt százmilliós profit helyett. Régiós bontásban a legnagyobb veszteség az Ázsia-Csendes-óceán térségének szolgáltatóit érheti, összesen 3,3 milliárd dollárt bukhatnak, míg európai versenytársaik 1,8 milliárd dollárt. Márciusban rendre 1,7 és 1 milliárdos mínuszról szólt az előrejelzés.
A légiközlekedési ipar az idén mintegy 25 milliárd dollár értékben több mint 800 repülőgépet vásárol, vagyis zsinórban már második éve, hogy készpénztartalékait éli fel. A cégek még a kedvező piaci környezetben rendelték meg a gépeket, de a recesszió közepette kapják meg azokat: a következő három évben gyártanak le mintegy négyezret, ami a jelenlegi globális flotta 17 százalékának felel meg. Az egyik elemző így fogalmazott: kihívást jelent, hogy olyan kuncsaftokat találjanak a légitársaságok, amelyekkel ezeket az új gépeket nyereségesen tölthetik meg.
Ebben a helyzetben az Airbus és a Boeing legnagyobb vevőjének számító International Lease Finance Corp. arra számít, hogy több légitársaság több gépet fog lízingelni, vásárlás helyett. A cégnek viszont így több repülőgépet kell vásárolnia: azt tervezi, hogy megrendeléseit 20-30 százalékkal növeli majd, ugyanis a következő öt évben jelentős modernizációs és gépcsere-hullámot vár a légitársaságoknál.


Napi Online
www.napi.hu


A Lépéselőny Virtuális Irodaház üzleti közösség, az üzleti partner keresésre alkalmas cégtár, szakmai tudakozó. Legyen a célja új vevő szerzés, értékesítés – a Lépéselőnnyel a bevétel és a haszon nem marad el. A magyar gazdaság szereplői közti üzleti kommunikáció terepe, ahol a gyakorlatban próbálhatja ki a vállalatgazdaságtani ismereteit. A magyar gazdaság, a vidékfejlesztés, a leader közösségek, az erőforrás gazdálkodás, az informatika, a marketing és a világgazdaság fő hírei.
 

Weboldalunk cookie-kat használ annak érdekében, hogy jobb felhasználói élményt biztosítson azáltal, hogy a cookie-k megjegyzik a személyes beállításait. További információkért olvassa el az Adatkezelési Szabályzatunkat.

A fentiekket egyetértek.