A visszaesés növekvő piaci lehetőségeket teremt a globális kiskereskedőknek Nyomtatás
2009. június 24. szerda, 04:00

-állítja az A.T. Kearney tanulmánya 


India visszanyerte vezető pozícióját a 8. Globális Kiskereskedelem Fejlődési Index listán, az Egyesült Arab Emirátusok 16 helyet lépett előre, Magyarország a 27.


(Chicago) – A feltörekvő piacok továbbra is vonzó befektetési lehetőségeket jelentenek a globális kiskereskedők számára, a gazdasági visszaesés fontosabbá tette az új piacokra történő belépést az A.T. Kearney nemzetközi vezetési tanácsadó cég nyolcadik Globális Kiskereskedelem Fejlődési Indexe (Global Retail Development Index - GRDI) szerint. A tanulmány a kiskereskedelmi befektetési környezetet vizsgálta 30 feltörekvő piacon.

A hazai piacok csökkenő eladási adatai és a továbbra is szűkös fogyasztói költések növelték a globális terjeszkedés, mint növekedési stratégia, fontosságát. A globális recesszió a felső kategóriás kiskereskedelmi ingatlanokat elérhetőbbé és megfizethetőbbé tette sok fejlődő piacon. Emellett sok hazai kereskedő akvizíciós értéke is nagyon vonzóvá vált. Eltérően a legtöbb fejlett piactól, a GDP -bár lassabb ütemben-, de tovább növekszik a feltörekvő piacokon a várakozások szerint, a népesség sok országban fiatalabb, fokozottan urbanizálódó és növekvő érdeklődést mutat a modern kereskedelmi formák iránt.

“A lassan növekvő fejlett piacok gazdasági körülményeivel szemben, a növekvő piacok a növekedés sokkal fontosabb forrásaivá válnak a globális kiskereskedők számára.,” mondta Hana Ben-Shabat, az A.T. Kearney partnere, a felmérés társ-vezetője. “A vezető globális kiskereskedőknek a globális kockázatok kezelésére olyan portfólió stratégiát kell kialakítaniuk, amely a nagy és fejlett piacokból adódó korlátokat kicsi és fejlődő piacokban rejlő lehetőségekkel egyensúlyozza ki.”

A nagyobb, rugalmasan fejlődő országok vezetik a 2009-es GRDI listát, mivel valószínűleg ők állnak a gazdasági felépülés élére is. Öt éven belül negyedszerre, India a legvonzóbb ország a kiskereskedelmi befektetések szempontjából az index szerint. Oroszország, Kína, az Egyesült Arab Emirátusok, Szaúd-Arábia, Vietnam, Chile, Brazília, Szlovénia és Malajzia szerepel a GRDI 2009-es első tíz országa között (a 30 ország teljes listája lent található).

“Első pillantásra megtévesztő lehet, hogy Magyarország nem vonzó célpont a globális kiskereskedők számára. Ennek oka nem a piac fejletlenségében keresendő, hanem épp abban, hogy a nagy nemzetközi szereplők már nagy mértékben telítették a magyar piacot. Magyarország számára sem a demográfiai tényezők, sem a vásárlőerő fejlődése nem hoznak pozitív változást, így a közeli jövőben nem is várható előrelépésünk a GRDI listán”, állítja Frank Klausz, az A.T.Kearney magyarországi igazgatója.

“Az ázsiai országok jó pozícióban vannak ahhoz, hogy korán felépüljenek a krízisből, mivel a hazai kereslet jól fenntartható, a GDP növekedés folytatódik és dollártrilliónyi független tartalékok állnak a kormányok és állami bankok rendelkezésére felhasználható eszközként,” mondta Michael Moriarty, az A.T. Kearney partnere és a kutatás másik társ-vezetője. “az ázsiai országok folytatják gazdaságuk átalakítását, a hazai fogyasztásra összpontosítanak, s ez a trend a kiskereskedelem folyamatos növekedését támogatja hosszú távon.”
Indiában, a lelassult kiskereskedelmi értékesítés miatt az indiai kiskereskedők elhalasztják terjeszkedési terveiket és átstrukturálják működésüket. Ez egyúttal a lehetőségek tárházát teremti meg a globális kiskereskedők számára, és sokan, köztük a Wal-Mart, a Carrefour és a Tesco, folytatják terjeszkedési terveiket, ahogy az indiai fogyasztók növekvő számban gazdagodnak, egyre márka-tudatosabbak lesznek és megismerik a globális kereskedelmi formákat. Az alacsony infláció és a bérleti díjak mintegy 40 %-os csökkenése a tier-2-es és 3-as városokban szintén segítenek abban, hogy India a legvonzóbb kiskereskedelmi befektetési desztináció legyen a 2009-es GRDI listán.

Noha Oroszország GDP-je ebben az évben várhatóan zsugorodik, az ország még mindig a második a GRDI listán, jó lehetőségeket biztosítva a kiskereskedők számára. Oroszországban a kiskereskedelmi értékesítés várhatóan évente 15 %-kal növekszik majd a következő öt év során, miközben az élelmiszer és élelmiszeren kívüli termékek értékesítése megtorpan 2010-ben. Az ország fragmentált kiskereskedelmi piaca - az öt vezető kiskereskedő csak az értékesítés hét százalékát uralja - és a szektor vállalatainak csökkenő piaci értéke növekedési lehetőséget jelentenek a gyorsan reagáló vezető kiskereskedelmi cégeknek.
Kínában, ami a GRDI harmadik helyezett országa, egy 585 milliárd dolláros élénkítő csomag és a fogyasztás erősítésére tett erőfeszítések már a siker első jeleit mutatják, mivel a kiskereskedelmi értékesítés növekedett 2009 elején. Az ország tier-2-es és 3-as városai a központi és nyugati régióban felkeltették a külföldi kereskedők figyelmét. Ezeket a városokat kevésbé érinti a válság, és jobban alkalmasak új terjeszkedésre, mint a nagyobb kínai városok. Mind a Wal-Mart (140 üzlet Kínában) és a Carrefour (135) folytatta a terjeszkedését a visszaesés idején.

Az Egyesült Arab Emirátusok ugrott előre a legtöbb helyet, 16-ot, a 2009-es GRDI-n, ezzel a negyedik helyre került, mivel olaj-alapú gazdasága ellenállóbbnak bizonyult a kiterjedt válság idején, mint más országoké. Míg az Emirátusok ötmilliós népessége relatívan kicsi összehasonlítva a megelőző három országéval, az Emirátusok rendelkezik a legmagasabb egy főre jutó költéssel a listán szereplő összes ország közül. Dubai jó úton halad, hogy 2010-re a legnagyobb egy főre jutó bevásárló területtel rendelkezzen. A kereskedők Dubai-ban a turizmus visszaesésével a helyi fogyasztókra koncentrálnak, és ez belépési lehetőséget teremt a hipermarketek és a diszkont üzletek számára.

Míg Dubai mostanában a kereskedelmi terjeszkedés szinonímájává vált, Abu Dhabi az Emirátusok üstököse a tanulmány szerint. Olajtartalékai és független egészségalapjai miatt jól elszigetelt maradt a globális gazdasági válságtól.

Több új múzeum és Forma 1-es verseny szerepel a tervek között, ami a turisták idevonzását célozza. A bevándorlás várhatóan szintén növekszik, mivel Abu Dhabi a közeli Dubai alternatívájává válik. Új városfejlesztések növelik az ingatlankínálatot, és a globális márkák erős ismertsége a népesség körében jó lehetőségeket nyit a külföldi kiskereskedők számára.

Vietnam, a tavalyi GRDI legvonzóbb országa, a hatodik helyre esett vissza, az ingatlan boom, a 2008-as fogyasztói ár infláció és az export-vezérelte gazdaság jelentős visszaesése okozta inflációs nyomás miatt. Sok globális kiskereskedő ugyanakkor jó pozíciókkal rendelkezik Vietnamban, ideértve a dél-koreai Lotte-t, a japán Seiyu-t, a malajziai Parkson-t, a Hong Kongi Dairy Farm-ot és a német Metro-t.
“Vietnam rövid távú kihívásokkal néz szembe, de a hosszútávú előrejelzésünk az ország számára továbbra is pozitív, mivel egyre nyitottabb a nemzetközi befektetők előtt.” mondta Ben-Shabat. “Népessége fiatal és folytatódik az urbanizálódás, ami könnyebbé teszi a kiskereskedők számára az ország keresletének kielégítését.”

A GRDI, melyet 2001 óta tesznek közzé, segíti a kiskereskedőket, hogy priorizálják globális fejlesztési stratégiájukat, azáltal, hogy rangsorolja feltörekvő országokat a kiskereskedelmi terjeszkedés szempontjából, 25 változó alapján, beleértve a gazdasági és politikai kockázatot, a kiskereskedelmi piac vonzerejét, a kereskedelmi telítettség szintjét és a különbséget a bruttó hazai termék és a kereskedelem növekedése között. A 2009-es GRDI felmérés részletes elemzései és ország-specifikus eredményei elérhetők a www.atkearney.com címen.

Forrás
Weber Shandwick


A Lépéselőny Virtuális Irodaház üzleti közösség, az üzleti partner keresésre alkalmas cégtár, szakmai tudakozó. Legyen a célja új vevő szerzés, értékesítés – a Lépéselőnnyel a bevétel és a haszon nem marad el. A magyar gazdaság szereplői közti üzleti kommunikáció terepe, ahol a gyakorlatban próbálhatja ki a vállalatgazdaságtani ismereteit. A magyar gazdaság, a vidékfejlesztés, a leader közösségek, az erőforrás gazdálkodás, az informatika, a marketing és a világgazdaság fő hírei.
 

Weboldalunk cookie-kat használ annak érdekében, hogy jobb felhasználói élményt biztosítson azáltal, hogy a cookie-k megjegyzik a személyes beállításait. További információkért olvassa el az Adatkezelési Szabályzatunkat.

A fentiekket egyetértek.