„Zöld” Győztesek Nyomtatás
2009. július 17. péntek, 03:00

A környezettudatos cégek teljesítménye a gazdasági válság idején


környezetMíg az egész világra kiterjedő pénzügyi válság hatására a legtöbb vállalat azonnal a költségek és kiadások drasztikus megnyirbálására törekszik, addig az A.T. Kearney legújabb tanulmánya fényt derít a fenntarthatóságot elősegítő intézkedések rendkívüli jelentőségére és meglepő sikerére a recesszió alatt is. Az A.T. Kearney egy másik friss tanulmánya szerint a mobil távközlési cégek viszont nem fordítanak jelentős energiákat a zöld image építésére, pedig tevékenységük indokolttá tenné azt. A kutatások szerint a fogyasztók nem igénylik ezt a megközelítést.


Az utóbbi évek folyamatosan csökkenő természeti forrásokról, klímaváltozásról, megváltozott fogyasztói igényekről szóló hírei több vállalatot arra késztettek, hogy hatékony válaszokat adjanak a fenntarthatóság kihívásaira. Közülük néhányan vállalati stratégiájukat is a jelenlegi és hosszú távú sikerükhöz szükséges rendszerek fenntarthatóságához igazították. Mások inkább taktikai megközelítést alkalmaztak, s a fenntarthatóságot elsősorban a vállalati hírnév erősítésének lehetőségeként kezelték. Ahogy a gazdasági világválság egyre nagyobb méreteket ölt, egyre többen akarnak a fenntarthatóságot fejlesztő intézkedések eltörlésével spórolni.

Ám az A.T. Kearney legújabb kutatása szerint, a jelenlegi gazdasági válság idején a fenntarthatóság mellett elkötelezett vállalatok, láthatóan túlszárnyalják iparági versenytársaikat a pénzpiacokon. A 18 vizsgált iparág közül 16-ban a fenntarthatóságot fontosnak tartó cégek jobban teljesítettek iparági versenytársaiknál, és az értékvesztéstől is védettek voltak és mind 3-, mind 6-hónapos távon jobban teljesítettek iparági versenytársaiknál. Három hónap alatt a 99 vizsgált cégnél a teljesítmény eltérés 10 %-os, 6 hónapot vizsgálva pedig 15%-os volt, ami átlagosan 650 millió dolláros piaci tőkehasznot jelent vállalatonként. Ez arra utal, hogy a befektetők értékelhetik az igazán fenntarthatóság-központú vállalatokat, amelyek a következő tulajdonságokkal rendelkeznek.

„Azon cégek számára, amelyek az árral haladnak ennek a felmérésnek nincs különösebb üzenete. Akik azonban piacot akarnak teremteni, azoknak nagyon is érdemes odafigyelniük”, állítja Frank Klausz, az AT Kearney magyarországi igazgatója. Megítélése szerint a tudatos, „zöld fogyasztók” piaca évről-évre nő, így megnyerésük versenyelőnyhöz tudja juttatni a CSR-t stratégiailag alkalmazó, úttörő vállalatokat.

Gyors haszon helyett központban a hosszú távú „egészség”
Néhány vállalatnál a hosszú-távú tervezés 3 éves előrejelzést és célokat jelent, ami nem eléggé körültekintő a külső hatásokkal, vagy az időközben felmerülő lehetőségek kiaknázásával kapcsolatban. Egy hosszú távú terv elkészítéséhez legalább 5 év előretekintésre van szükség, amelyhez az előrejelzéseket olyan emberek készítik, akik értik, hogy a jelen üzleti jelenségek és trendek hogyan befolyásolják a jövő piacát. Az ő meglátásaik segítenek kiválasztani azokat a technológiai befektetéseket, folyamatokat és embereket, amelyek biztosítékai lehetnek a tartós üzleti sikernek.

Erős Vállalati Kormányzat
A közelmúlt számos botránya kapcsán világossá vált, hogy egy erős vállalati kormányzat megléte elengedhetetlen a cégek számára. A vállalati kormányzás mindazon vállalati irányelveket, folyamatokat és személyeket foglalja magában, amelyek a részvényesek érdekeit szolgálják azzal, hogy a menedzsment tevékenységét felügyelik. Az Igazgatóság akkor a legerősebb, ha tagjai mentesek mindenféle érdek-konfliktustól, elnöke pedig nem tölt be kettős pozíciót a vállalatnál.

Kockázatkezelési gyakorlat
A körültekintő kockázatkezelés feladata a cég számára kockázatos területek azonosítása, stratégiák készítése az ellátási lánc gyenge pontjai miatt kialakuló krízishelyzetek megoldására (például geopolitikai események). A megfelelő „kockázati radarhoz” egy olyan szakértői hálózatra van szükség, amely segíti az előrejelzést és a felkészülést ezekre az eseményekre, foglalkozik a „mi lenne ha” típusú kérdésekkel és ismeri a rendelkezésre álló válságstratégiákat.

A mobil szolgáltatók és a fenntarthatóság
Az A.T. Kearney egy másik friss tanulmánya szerint a mobil távközlési cégek nem fordítanak nagy energiákat a zöld image építésére, pedig tevékenységük, környezeti terhelésük indokolttá tenné azt. A probléma oka, hogy a felmérések szerint a vásárlói szokásokat sem befolyásolja a mobil cégek társadalmi felelősség vállalással kapcsolatos tevékenységei. Ez az eredmény azt sugallhatja, hogy ezeknél a vállalatoknál felesleges környezettudatos beruházásokra költeni. Ám a vizsgálat kimutatta, hogy bár a vásárlási szokásokra nincs különösebb hatással, illetve egy esetleges „zöld kampány” akár hírnévromboló hatású is lehet, a „zöld cégek” mégis jelentős összegeket takarítanak meg, és lényegesen jobb színben tűnnek fel a befektetők előtt.

Hatások a való világban
A legfontosabb útravaló, hogy ha a cégen belül nincs teljes elköteleződés a fenntarthatósági intézkedésekkel kapcsolatban, akkor érdemes az erre áldozott tőkét átcsoportosítani olyan területekre, amelyek jobban segíthetnek a vállalatnak túljutni a válságon. Ahol viszont a fenntarthatóság formálja a vállalatot, érdemes fenntartani, akár tovább is bővíteni az ehhez hasonló beruházásokat, erősítve ezzel a cég jövőbeni pozícionálását. A leginkább környezettudatos vállalatok nagy eséllyel emelkednek majd ki a jelenlegi válságból, erősebben, mint valaha, miközben a befektetők széleskörű elismerését is magukénak tudhatják.

Forrás:
Weber Shandwick

 



A Lépéselőny Virtuális Irodaház üzleti közösség, az üzleti partner keresésre alkalmas cégtár, szakmai tudakozó. Legyen a célja új vevő szerzés, értékesítés – a Lépéselőnnyel a bevétel és a haszon nem marad el. A magyar gazdaság szereplői közti üzleti kommunikáció terepe, ahol a gyakorlatban próbálhatja ki a vállalatgazdaságtani ismereteit. A magyar gazdaság, a vidékfejlesztés, a leader közösségek, az erőforrás gazdálkodás, az informatika, a marketing és a világgazdaság fő hírei.
 

Weboldalunk cookie-kat használ annak érdekében, hogy jobb felhasználói élményt biztosítson azáltal, hogy a cookie-k megjegyzik a személyes beállításait. További információkért olvassa el az Adatkezelési Szabályzatunkat.

A fentiekket egyetértek.