A javadalmazás szerepe a válságkezelésben Nyomtatás
2009. február 25. szerda, 07:00

A javadalmazás szerepe a válságkezelésben

A válság mélyülésével arra számítanánk, hogy a vállalatok változatos kríziskezelési megoldásokhoz folyamodnak. Bár az alkalmazható eszközök tárháza szinte végtelen, az egyik legnyilvánvalóbb megoldásnak a bérköltségek csökkentését tartják a vállalatok. Még azon cégeknek a fele is ebben gondolkodik, amelyek nem várnak gazdasági eredményeikben változást - derül ki a Hewitt kutatásából. Jóllehet a felmérésben résztvevő vállalatok 65 százaléka nem vár gazdasági eredményeiben változást a következő időszakban, mégis több mint felük (57 százalék) tervez fizetésekre vonatkozó változtatást.

Még nagyobb arányban (83 százalék) módosítanának a fizetéseken azok a vállalatok, ahol az eredmények csökkenését várják (ez a résztvevő vállalatok 20 százalékára igaz), de még azon vállalatok fele is változást tervez ilyen terén, amelyek növekedésre számítanak (ez a vállalatok 13 százalékát érintette). A felmérés óta eltelt idő során még ennél is borúlátóbb számok és előrejelzések is napvilágot láttak.




A fizetésváltozás ugyanakkor nem egyformán érinti az egyes munkavállalói szinteket. Míg a tréningköltségek csökkentése, a bérek juttatássá való átalakítása, a juttatások csökkentése minden munkavállaló esetében hangsúlyos, a vezetők esetében a változóbér csökkentése, a fizetés nélküli előléptetések és a fizetésemelések közötti időközök növelése a cél. A legfelső szinteken pedig a fizetések befagyasztása, a változóbér/bónusz csökkentése kerül előtérbe.

A változóbér egyébként viszonylag nagy mozgásteret biztosít, így akár az alapbér, vagy fix juttatások terhére is érdemes lehet növelni. Ennek alapvető feltétele viszont egy jól működő teljesítménymenedzsment rendszer. Miközben a változóbér az egyik legnagyobb potenciális jövedelemforrás lehet a munkavállaló számára, összhangban kell lennie a céges teljesítmény alakulásával is.

Amennyiben a bónusztervek semmilyen szinten sem kapcsolódnak a vállalat eredményességéhez, ideje felülvizsgálni őket - hiszen csak így biztosítható, hogy valóban olyan viselkedéseket és cselekvéseket motiváljon, amelyek sikerre viszik a vállalatot. A rendszernek ösztönöznie kell arra, hogy a munkavállaló a legtöbbet hozza ki magából, valamint tükröznie kell a reális hozzáadott értéken alapuló, ember és ember közötti különbségeket.

Tovább a teljes cikkhez →

 




A Lépéselőny Virtuális Irodaház üzleti közösség, az üzleti partner keresésre alkalmas cégtár, szakmai tudakozó. Legyen a célja új vevő szerzés, értékesítés – a Lépéselőnnyel a bevétel és a haszon nem marad el. A magyar gazdaság szereplői közti üzleti kommunikáció, a gazdasági ismeretek gyakorlati alkalmazásának terepe. Lényeges, gyakorlatban használható információk egy helyen a fő HR és munka témákban: munkaerő, erőforrás fejlesztési, bérszámfejtés, munkaügy, TB. A szakügyintézők, szakmenedzserek, ügyintézők, fejlesztési tanácsadók kincsesbányája, akik a gazdálkodási kar, illetve a menedzsment kézikönyvek elvégzése után gyakorlati ötletek tárházát találják a tréning, állás interjúk, önéletrajz kezelés, munkaerő-felvétel, képzések, coaching, teljesítmény menedzsment témákban.
 

Weboldalunk cookie-kat használ annak érdekében, hogy jobb felhasználói élményt biztosítson azáltal, hogy a cookie-k megjegyzik a személyes beállításait. További információkért olvassa el az Adatkezelési Szabályzatunkat.

A fentiekket egyetértek.