Keményebb küzdelem várható a jó állásokért Nyomtatás
2009. február 19. csütörtök, 07:07

Keményebb küzdelem várható a jó állásokért

A gazdasági válság rámutatott, hogy egy munkaadó stabilitása mára teljesen kiszámíthatatlan.
A tehetségekért tovább folyik a harc, és egyre nő a minőségi humán erőforráshiány. A béren kívüli juttatási csomagok és céges motivációs rendszerek is egyre kifinomultabbak, színesebbek lesznek - mondta a HR Portálnak Vojnits Bálint, a Human Value International ügyvezetője.



- Melyek a munkaerőpiaci jellemzői 2009-ben?

- Megerősödni látszik az a tendencia, hogy az emberek nem kapkodnak a munkalehetőségek után. Egyáltalán nem vagy csak nagyon kevesen jelentkeznek a cégek vagy a közvetítők által feladott hirdetésekre. Az adatbázisokba regisztrált jelöltek sem frissítik adataikat, önéletrajzuk tartalmát. A háttérben húzódó okok között azt találjuk, hogy a kereső lakosság egy jelentős része személyi és jelzáloghitelektől eladósodott, korra, pozícióra és nemre való tekintet nélkül. A gazdasági válságban a gyenge forint és a bankok óvatossága csak tovább nehezítik pozíciójukat. A felsőoktatási intézmények sorra rendezik meg az állásbörzéket, és a hirdetési falak roskadoznak az álláslehetőségektől.

A szakmai kihívás mint elsődleges motivációs tényező is elveszítette előkelő helyét, és ritkán kerül a dobogóra. Az elmúlt években egy-egy szakmán belül is sok hasonlóan perspektívikusnak tűnő lehetőség nyílt, amelyek között a váltás nem jelent többet, mint "csöbörből vödörbe" kerülést. Az a nem közvetlenül iskolapadból kilépett személy, aki éveket fektetett saját cégen belüli pozíciójának megerősítésébe, és a céges politikai-hatalmi "játékok" sajátosságait már jól ismeri, jelenlegi helyén bizonyos fajta előnyt élvezhet bármilyen új munkakörnyezettel szemben. Tovább erősítí ezt az a jelenleg folyó gazdasági válság, amely rámutatott, hogy egy jövőbeli munkaadó stabilitása teljesen kiszámíthatatlan.

A felek tudják: kockázat nélkül nincs üzlet! A kockázat árát egyre gyakrabban az új munkahely fizeti meg. A tehetségekért harc folyik, és egyre nő a minőségi humán erőforráshiány. A béren kívüli juttatási csomagok és céges motivációs rendszerek is egyre kifinomultabbak, színesebbek, ami a jelöltek kiválasztása során felsorakoztatott érvek között egyre nagyobb hangsúlyt kap. 2009-ben a munkavállaló választ, és a munkáltatónak kell megküzdeni a legjobbakért.

- Azt állítja, hogy a sikeres fejvadász egyben jó coach. Mit ért ezalatt?

- Az interjút akkor nevezhetjük sikeresnek, ha a jelölt az interjút követően azzal a pozitív érzéssel távozik, hogy a tanácsadótól valamilyen iránymutatást vagy személyes segítséget kapott, vagyis karrier tanácsadásban részesült. Ahhoz, hogy ez az érzés kialakuljon, a tanácsadónak megfelelően kell moderálnia a beszélgetést. Ez azt jelenti, hogy a tanácsadó irányított kérdések segítségével olyan új szempontrendszert tár fel a különböző iparágakban dolgozó, eltérő pozícióban lévő, más-más szenioritású és személyiségű jelöltek előtt, amely hozzásegíti az interjúzott felet az egyénre szabott humán stratégia felállításához.A tanácsadói feladat az interjú során tehát soha nem az interjú alanyának kikérdezése, hanem a gondolatok és a szempontok megfelelő irányba terelése. Az interjúzott félnek a beszélgetés végére fel kell ismernie egyéb rejtett képességeit, és ezáltal további lehetőségeit.

A tapasztalat azt mutatja, hogy minél nagyobb szervezetben dolgozik valaki, annál inkább el van foglalva cége feladataival, ezért nem ismeri saját képességeinek egyéb kiaknázatlan területeit. Egy interjú nem csak abban az esetben lehet sikeres, ha a tanácsadó az alanyt meggyőzi a váltásról, hanem akkor is, ha sikerül megerősítenie a jelöltet abban, hogy az, amit csinál, jó, és eddigi idő- és energiabefektetései kedvező irányba mutatnak. Ebben az esetben a pályázó szemét sikerül felnyitni, és az interjút követően a korábban rejtett, új szempontok alapján is értékelni kezdi közvetlen munkahelyi környezetét, és ezen keresztül további lehetőségeit.

Tovább a teljes cikkhez →


 




A Lépéselőny Virtuális Irodaház üzleti közösség, az üzleti partner keresésre alkalmas cégtár, szakmai tudakozó. Legyen a célja új vevő szerzés, értékesítés – a Lépéselőnnyel a bevétel és a haszon nem marad el. A magyar gazdaság szereplői közti üzleti kommunikáció, a gazdasági ismeretek gyakorlati alkalmazásának terepe. Lényeges, gyakorlatban használható információk egy helyen a fő HR és munka témákban: munkaerő, erőforrás fejlesztési, bérszámfejtés, munkaügy, TB. A szakügyintézők, szakmenedzserek, ügyintézők, fejlesztési tanácsadók kincsesbányája, akik a gazdálkodási kar, illetve a menedzsment kézikönyvek elvégzése után gyakorlati ötletek tárházát találják a tréning, állás interjúk, önéletrajz kezelés, munkaerő-felvétel, képzések, coaching, teljesítmény menedzsment témákban.
 

Weboldalunk cookie-kat használ annak érdekében, hogy jobb felhasználói élményt biztosítson azáltal, hogy a cookie-k megjegyzik a személyes beállításait. További információkért olvassa el az Adatkezelési Szabályzatunkat.

A fentiekket egyetértek.