Hatékonyan működik a Pénzügyi Békéltető Testület Nyomtatás
2011. október 13. csütörtök, 00:00
Hatékonyan működik a Pénzügyi Békéltető Testület (PBT), amit mutat az is, hogy az eddig beérkezett 613 kérelemből 118-at már érdemben lezártak, 63 százalékban a fogyasztó, 37 százalékban pedig a pénzügyi szolgáltató számára kedvező döntés született

   

    Hatékonyan működik a Pénzügyi Békéltető Testület (PBT), amit mutat az is, hogy az eddig beérkezett 613 kérelemből 118-at már érdemben lezártak, 63 százalékban a fogyasztó, 37 százalékban pedig a pénzügyi szolgáltató számára kedvező döntés született - mondta Nadrai Géza, a testület elnöke az első száz nap eredményeiről csütörtökön Budapesten tartott sajtótájékoztatón.

 

    Hozzátette, a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete mellett július óta működő testület hatékonyságát mutatja, hogy átlagosan 39,5 nap alatt oldják meg az ügyeket, azaz jóval a 90+30 napos határidő előtt érdemi döntést hoznak. Az eljárás a fogyasztóknak ingyenes.
    A testülethez érkezett kérelmekből eddig 579-et dolgoztak fel. A kérelmek 43 százaléka a bankokat érinti, 32 százaléka a biztosítókat, míg 25 százaléka az egyéb pénzügyi vállalkozásokat, például takarékszövetkezeteket.
    Az elnök kifejtette, a testület célja a hatékony és gyors, a fogyasztók számára ingyenes jogintézmény működtetése. Ennek jegyében 307 kérelem esetében már lezárult az ügy: ezen belül 189-et eljárási okból elutasítottak.

 

    Az elnök elmondta, nagyon sok ügyben kell a PBT-nek hiánypótlást kérnie: az ügyek 60 százalékában kell ezt tennie, ám a testület segít abban, hogy szakszerű, jó kérelmek szülessenek.
    Országosan, területi megoszlásban nézve a kérelmek 17,29 százaléka Budapestről érkezett, ezt követi Pest megye 12,27 százalékkal. A legkevesebb kérelmet, az ügyek 2,04 százalékát Nógrád megyéből kapta a PBT.
    Az elnök elmondta: 2009-ben 560 pénzügyi szolgáltatással kapcsolatos ügy keletkezett, míg 2010-ben 880. Ekkor még a PBT nem létezett, csak úgynevezett normál békéltető testületekhez fordulhattak az érintettek.
    Az elnök szerint a hatékonyság másik mutatója az alávetés, az, hogy elfogadja-e az érintett pénzintézet a PBT határozatát: eddig 64 általános alávetés történt, s ezek száma az egyedi ügyekben is nő. A takarékszövetkezetek egynegyede fogadta el eddig az alávetést, s bankok közül is több nagy pénzintézet, például az Erste, a KDB és az UniCredit, de egyedi ügyekben a Budapest Bank is sokszor elfogadja az alávetést.
    Az MKB, az OTP vagy a K and H egyelőre kiváró álláspontot képvisel ezzel kapcsolatban, igaz, ezek is együttműködnek a testülettel. A CIB Bank viszont nem együttműködő, bár a PBT tapasztalati szerint itt is érzékelhető az oldódás - fejtette ki.

 

    Nadrai Géza elmondta, a tapasztalat az, hogy azok a bankok, amelyek elfogadják az alávetést az egyedi vagy általános ügyekben, könnyebben szót értenek az ügyfelekkel.
    Ha a szolgáltató nem fogadja el az alávetést, akkor a PBT ajánlást hoz, ami az ügyfélnek segít a bírósági eljárásban.
    A PBT jelzésére a PSZÁF eddig összesen 18 millió forint fogyasztóvédelmi bírságot szabott ki, mert az adott pénzintézet nem tett eleget a békéltetésből rá háruló kötelezettségének: a legtöbb büntetést eddig CIB kapta.
    Az elnök kérdésekre válaszolva elmondta, a végtörlesztéssel kapcsolatban még nem érkezett hozzájuk kérelem.
    Az elnök felhívta a figyelmet, hogy a testület honlapján több egyedi ügy is szerepel, illetve itt a fogyasztók sok érdemi, hasznos információt elérhetnek.

Forrás: MTI


A Lépéselőny Virtuális Irodaház üzleti közösség, az üzleti partnerkeresésre alkalmas cégtár, szakmai tudakozó. Legyen a célja új vevő szerzés, értékesítés – a Lépéselőnnyel a bevétel és a haszon nem marad el. A magyar gazdaság szereplői közti üzleti kommunikáció terepe. Minden, ami egy vezető, cégvezető, ügyvezető igazgató életében nélkülözhetetlen: a vezetőképzés alapjai, a cégvezetés feladatai, a humánpolitika, a tőzsde, az irodavezetés – összefoglalva gyakorlatban használható ötletek a vezetői munka minden részletéhez. A Lépéselőny Virtuális Irodaház olyan, mint egy cégvezető képző, egy gyakorlati vezetőképzés a cégvezetés részére, hogyan foglalkozzon cégével, hogy hatékony legyen és több profitot termeljen.