Egyre tudatosabbak a kis- és középvállalkozások Nyomtatás
2014. november 04. kedd, 00:00

Egyre több cégvezető gondolkozik távlatokban, és készít stratégiai tervet – derül ki a CIB Stafétabot kutatásából. A GfK-val közösen készített felmérésben a 100 millió és 10 milliárd forint közötti árbevételű kis- és középvállalkozások vezetőit és tulajdonosait kérdezték meg.


Tavaly még a cégek 18 százaléka nyilatkozott úgy, hogy nem szokott stratégiát készíteni, az idén már csak 13 százaléknak nem volt stratégiája. Ez Szabados Richárd, a CIB kkv- és lízing üzletágának vezetője szerint komoly előrelépés. Valódi, közép- és hosszú távú tervei azonban a felmérés szerint csak minden ötödik vállalkozásnak vannak.

Az üzleti tervvel rendelkező cégek valamivel nagyobb hányada módosítja a stratégiáját, ha változnak a körülmények, mint egy évvel ezelőtt. Akkor 52 százalék változtatott a stratégiáján legalább évente egyszer, az idén már 54 százalékuk tett így. A vállalkozások több mint háromnegyedénél egyébként nem kellett az utóbbi években sűrűbben felülvizsgálni az üzleti terveket, mint korábban, mindössze 13 százalékuk nyilatkozott úgy, hogy gyakrabban kellett újratervezniük a stratégiájukat.

A vállalatvezetők a döntéseikbe egyre szívesebben vonnak be más munkatársakat, a pénzügyekről viszont a cégek több mint felénél még mindig az egyedül dönt az egyes számú vezető. A vezetők egyötöde úgy nyilatkozott, a banki kapcsolattartójától sem szokott pénzügyi tanácsokat kapni, ami arra utalhat, ezen a téren még van fejlesztenivalójuk a pénzügyi intézményeknek. Az ügyfelek jelentős része ugyanis eléggé tájékozatlan a pénzügyi termékek terén. Alig egyharmaduk nyilatkozott úgy, hogy legalább bizonyos szintű ismeretei vannak például a faktoringról, a treasuryről vagy az okmányos műveletekről.

A kliensek több mint fele azt szeretné, ha egyetlen banki kapcsolattartón keresztül intézhetné az ügyeit, további egynegyedük azt szeretné, ha egy illetékes szakember intézné az ügyeit, de a banki kapcsolattartója közreműködésével. Mindössze 10 százalék vélekedik úgy, hogy banki kapcsolattartóra nincs szüksége.

A vállalkozások szerint a sikert leginkább az áruk, szolgáltatások minősége garantálja, csak a második helyen áll az árszint. Emellett nagyon fontosnak tartják a cégek a jó kapcsolatrendszert is. A sikeres vállalkozások ismérvei között az első helyen áll az elégedett, visszatérő ügyfélkör, csak ezt követi a megbízhatóság, a jó stratégia és a pénzügyi stabilitás. A cégek több mint kétharmada tervez fejlesztéseket, készül új szolgáltatások bevezetésére vagy új piacok meghódítására.

Azt is felmérték, mennyire készülnek fel a cégvezetők és tulajdonosok a visszavonulásra, és utódaik kinevelésére. Jelenleg 21 százalékuk tervezi, hogy már csak 1-5 évig marad a székében, többségük az életkora miatt tervezi a visszavonulást. A tulajdonos cégvezetők kétötöde gondolkozott már el az utódláson, ezek kétharmada meg is találta már, kinek adja át a stafétabotot.

Forrás: H. B., Világgazdaság Online
 

Weboldalunk cookie-kat használ annak érdekében, hogy jobb felhasználói élményt biztosítson azáltal, hogy a cookie-k megjegyzik a személyes beállításait. További információkért olvassa el az Adatkezelési Szabályzatunkat.

A fentiekket egyetértek.