Vállalati veszélyhelyzetek kezelése Nyomtatás
2009. október 19. hétfő, 03:00

10_19_vezt_2

Egy vállalkozás akkor kerül veszélyhelyzetbe, amikor a bevételei vagy forgalma hirtelen és drasztikusan, vagy kismértékben, de elhúzódóan csökken. Akkor is veszélyhelyzetről beszélünk, amikor az ügyfélszolgálaton megnövekszik a reklamációk száma, vagy tömegesen pártolnak el a cégtől az addig hűséges ügyfelek. Természetesen sok más példája is lehet egy veszélyhelyzetnek.



Amikor egy cégvezető veszélyhelyzetet talál cégében, gyakran elköveti a két klasszikus hiba egyikét:
a) Továbbra is úgy vezeti cégét, mintha minden normálisan menne, és reménykedik, hogy a szerencse forgandó, és hamarosan minden jóra fordul. Ez a hozzáállás végső esetben akár a cég megszűnéséhez is vezethet.
b) Nem keresi meg a veszélyhelyzet kialakulásának igazi okát, helyette a piacot és a konkurenciát okolja, vagy bűnbakokat keres (Kovács kolléga lusta és nemtörődöm), illetve teljesen hamis okokat talál, melyeket mikor megpróbál kezelni, cégét egy újabb, még fatálisabb veszélyhelyzet felé sodorja.

Mi tehát a helyes veszélyhelyzet kezelés?

Mielőtt bármit is kezelnénk, érdemes megtalálni a kialakult helyzet valódi okát. Ezt úgy tudjuk megtalálni, hogy alaposan kivizsgáljuk a céget, vagy annak érintett területeit. Átnézzük a számlákat, árumozgásokat és a különböző termelési mutatókat, valamint kiderítjük, hogy a munkatársak mit csináltak, vagy éppen mit nem csináltak, és megkeressük az összefüggéseket.

Például a vezető arra lesz figyelmes, hogy a cég bevétele az elmúlt hónapban 40%-al kevesebb volt, mint az azt megelőző hónapban. Azonnal tudja, hogy ez veszélyhelyzet, amit azonnal kezelni kell. A termelési adatokat átvizsgálva kideríti, hogy egy bizonyos X termék adta ki eddig a bevétel 40%-át. Átnézi az elmúlt hónap számláit és megállapítja, hogy az X termékből nem adtak el egy darabot sem a vizsgált időszakban. Utána néz a raktárkészletnek és kiderül, hogy a raktár tele van az X termékkel. Tehát lenne mit eladni, de mégsem adták el, pedig ez a termék eddig nagyon sok pénzt hozott. „Mi történik itt?” Tovább folytatja a kivizsgálást és hamarosan rájön, hogy a marketing osztály már 10 hete nem hirdeti sehol az X terméket, mert az előző kampány már befejeződött, újat pedig nem rendelt senki. „De miért? Ez érthetetlen!” Természetesen ennek is megvan az oka: nincs semmilyen koordináció a marketing, az értékesítés, a raktár és a beszerzés között. Ez a valódi ok, nincs koordináció, elvesznek adatok és nem tudjuk mitől megy a cég és mit érdemes beszerezni és reklámozni, mit vesznek szívesen a vásárlók. Ez az igazi ok, ezt kell kezelni.

Ha a vezető nem vizsgálta volna meg a céget ilyen alaposan, akkor teljesen rossz kezelésekbe fogott volna. Okolta volna a piac változásait, hibáztatta volna a munkatársait (talán el is bocsátott volna néhányat, mert lusták), vagy elköltöztette volna céget egy „jobb” helyre. Mindez a cég további hanyatlásához vezetett volna. Szerencsére azonban megtalálta a valódi okot és most „csak” kezelnie kell.

A kezelést azzal kezdjük, hogy tudatosítjuk magunkban, hogy ez most nem egy normális működés, amiben a cég van, tehát nem a megszokott minták szerint dolgozunk tovább, hanem „eloltjuk a tüzet”.

Ha ezt tudjuk, akkor teljesen lekezeljük a kialakult helyzetet. A vezető megbízza a marketing osztályt, hogy hirdesse meg teljes erővel az X terméket, az értékesítőknek pedig kiadja, hogy állítsák ki egy jól látható helyen a terméket és minden potenciális vásárlónak ajánlják azt. Ekkor természetesen a bevétel rohamosan emelkedni fog, hiszen az X termék egy bizonyítottan jól eladható áru.

Nos, a vezető ekkor ismét elkövethet egy nagy hibát. Mégpedig azt, hogy ezen a ponton abbahagyja a veszélyhelyzet kezelését, mivel a bevétel emelkedik és az X terméket ismét reklámozzák és nagy sikerrel el is adják. „Miden megoldódott!” Koránt sem!

Ha itt abbahagyja, akkor a veszélyhelyzet bármikor ismét előfordulhat. Hiszen még csak a „tüzet” oltottuk el, az okát nem kezeltük le teljesen.

Tehát a következő lépés az, hogy a vezető tudatosítja önmagában és a munkatársaiban is, hogy a veszély még nem szűnt meg.

Ezután megnézi, hogy ő és munkatársai milyen hibákat követtek el, amelyek a veszélyhelyzet kialakulásához vezettek. Példánkban a legnagyobb hiba a koordináció elmulasztása volt, de természetesen lehetnek egyéb hibák is.

Amikor ezzel mindenki szembesül, akkor elindulhat annak a megszervezése, hogy a cég elkerülje az ilyen és hasonló veszélyeket. A példánál maradva a vezető kidolgozza a cég területei közötti teljes koordinációt, illetve eléri, hogy a cég osztályai közös céges stratégia alapján működjenek, összehangoltan egy közös cél elérése érdekében. Így többé nem fordulhat elő, hogy olyan árut szereznek be, amit nem lehet eladni, vagy a sláger termékeket elfelejtik reklámozni.     

Ezután már nem marad más, mint különböző irányelveket, szabályokat hozni, amelyek segítenek megőrizni az előző pontban kialakított új működési mintát. A példában szereplő vezető meghozhatja a következő irányelveket: Mielőtt a marketing osztály elkészíti a következő időszak marketing terveit, meg kell tudnia az értékesítési osztálytól, hogy melyek a jól eladható, keresett termékek. Az ilyen termékek reklámozását nem szabad abbahagyni. Az értékesítésnek folyamatosan tájékoztatnia kell a beszerzést az ilyen termékekről, mivel a keresett termékeket folyamatosan be kell szerezni.

Ha egy vezető követi a fenti receptet, akkor bármilyen szorult helyzetből képes kimenteni cégét, és azután felvirágoztatni azt.


Forrás:
Company Doctors
Nagy Géza
www.hatekonycegvezetes.hu


A Lépéselőny Virtuális Irodaház üzleti közösség, az üzleti partner keresésre alkalmas cégtár, szakmai tudakozó. Legyen a célja új vevő szerzés, értékesítés – a Lépéselőnnyel a bevétel és a haszon nem marad el. A magyar gazdaság szereplői közti üzleti kommunikáció terepe. Minden, ami egy vezető, cégvezető, ügyvezető igazgató életében nélkülözhetetlen: a vezetőképzés alapjai, a cégvezetés feladatai, a humánpolitika, a tőzsde, az irodavezetés – összefoglalva gyakorlatban használható ötletek a vezetői munka minden részletéhez. A Lépéselőny Virtuális Irodaház olyan, mint egy cégvezető képző, egy gyakorlati vezetőképzés a cégvezetés részére, hogyan foglalkozzon cégével, hogy hatékony legyen és több profitot termeljen.
 

Weboldalunk cookie-kat használ annak érdekében, hogy jobb felhasználói élményt biztosítson azáltal, hogy a cookie-k megjegyzik a személyes beállításait. További információkért olvassa el az Adatkezelési Szabályzatunkat.

A fentiekket egyetértek.