Nagyobb baromfiketrec miatt drágulhat a tojás Nyomtatás
2009. július 30. csütörtök, 03:00

Az Európai Unió 2012 után már nem engedélyezi a hagyományos baromfiketrecek alkalmazását. Az új szabályozás szerint a mostani tojónkénti alapterületet 25 százalékkal kell megnövelniük a termelőknek, csökkenteni kell a ketrecek lejtésszögét is, és csak a hagyományosnál kevesebb emeletszámú ketrec telepíthető.


07_30_napi2Ez azzal jár, hogy egy átlagos istállóban, ahol most 70-72 ezer tojót tartanak, 2012 után már csak mintegy 28 ezer állat tartható. Az istállók állatbarát ketrecekkel való felszerelése több milliárd forintos beruházást kíván a hazai termelőktől, arról nem is beszélve, hogy az üzemeltetés során nőnek a fajlagos munkabér- és energiaköltségek is. Ezek már most is versenyhátrányt jelentenek a hazai baromfiiparnak. A KSH 2008-as adatai szerint egyébként a hazai tojótyúkállomány több mint felét még mindig ház körüli baromfiudvarban tartják.

Ekkora beruházásra azonban a forráshiányos és jövedelmezőségét épp csak visszanyerő ágazat aligha lesz képes. A tojóhibrid-tenyésztők szakmai szervezetének becslése szerint Magyarországon az árutojás-termelő vállalkozások legfeljebb 40 százaléka eléggé tőkeerős ehhez, a többiek abbahagyhatják a termelést, ha nem születik valamilyen megoldás a problémára. Ez pedig azzal járhat, hogy a tojásárak elérik majd a német és osztrák árakat, vagyis a mostani 25-28 forint helyett 30-40 forint körül alakulnak majd.

Mivel a probléma az egész unió baromfiiparát érinti, és a teljesítéssel ott is vannak - igaz, arányaiban kisebb - problémák, ezért lényegében az import sem07_30_napi22 kínál majd alternatívát a fogyasztóknak - állítja Bárány László, a Baromfi Terméktanács elnöke. Információi szerint Nyugat-Európában csak a termelők 15-20 százaléka hagyhat fel a termeléssel, míg a többi vállalkozás apránként átáll az új előírásoknak megfelelő termelésre. Terjed a mélyalmos termelés is, amely tyúkonként egy négyzetméteres helyet és kifutóztatást is biztosít a klimatizált istállóban. Ez azonban még költségesebb beruházást igényel, és bár Nyugat-Európában megfizetik a filozófiáját, itthon árérzékenyebbek a fogyasztók.

Forrás:
Napi Gazdaság Online

www.napi.hu



A Lépéselőny Virtuális Irodaház üzleti közösség, az üzleti partner keresésre alkalmas cégtár, szakmai tudakozó. Legyen a célja új vevő szerzés, értékesítés – a Lépéselőnnyel a bevétel és a haszon nem marad el. A magyar gazdaság szereplői közti üzleti kommunikáció terepe. Minden, ami egy vezető, cégvezető, ügyvezető igazgató életében nélkülözhetetlen: a vezetőképzés alapjai, a cégvezetés feladatai, a humánpolitika, a tőzsde, az irodavezetés – összefoglalva gyakorlatban használható ötletek a vezetői munka minden részletéhez. A Lépéselőny Virtuális Irodaház olyan, mint egy cégvezető képző, egy gyakorlati vezetőképzés a cégvezetés részére, hogyan foglalkozzon cégével, hogy hatékony legyen és több profitot termeljen.
 

Weboldalunk cookie-kat használ annak érdekében, hogy jobb felhasználói élményt biztosítson azáltal, hogy a cookie-k megjegyzik a személyes beállításait. További információkért olvassa el az Adatkezelési Szabályzatunkat.

A fentiekket egyetértek.