Gyakran ismételt kérdések a számlaadat-szolgáltatással, számlázással kapcsolatban |
2020. augusztus 05. szerda, 00:00 |
1. Adómentes ingatlan bérbeadás (például lakóingatlan, üzlethelyiség bérbeadása) esetén 2020. július 1-jétől kötelező számlát kibocsátanom, és arról online adatot szolgáltatnom? Ugyanakkor e számviteli bizonylatokat egyértelműen és utólag bizonyítható módon el kell különíteni az olyan számláktól, amelyek esetében az adóalany nem mentesül a számlakibocsátási kötelezettség alól, azaz amelyek tekintetében számlaadat-szolgáltatásra kötelezett. [Áfa tv. 86. § (1) bekezdés l) pont, Áfa tv. 165. § (1) bekezdés a) pont, Áfa tv. 10. számú melléklet 1. pont]
2. Milyen bizonylatot kell kibocsátani az adómentes fogorvosi szolgáltatásról 2020. július 1-jétől? A fogorvosi szolgáltatásra is kiterjed az adatszolgáltatás? [Áfa tv. 85. § (1) bekezdés e) pont, Áfa tv. 165. § (1) bekezdés a)-b) pont, Áfa tv. 166. § (1)-(2) bekezdés, Áfa tv. 10. számú melléklet 1. pont]
3. Miként alakul a humánorvosi szolgáltatás bizonylatolása 2020. július 1-jétől?Fennáll-e az adatszolgáltatási kötelezettség? Ugyanakkor, ha a vevő nem áfaalany, illetve nem jogi személy, készpénzzel vagy készpénz-helyettesítő fizetési eszközzel (például: bankkártyával) fizet, az ellenérték összege nem éri el a 900 000 forintot, továbbá nem kér számlát, akkor részére nyugta is kibocsátható. Nyugta kibocsátása esetén – értelemszerűen – online számlaadat-szolgáltatási kötelezettsége a bizonylat kibocsátójának nem keletkezik. Megjegyzendő, hogy plasztikai sebészeti szolgáltatás esetén a nyugtakibocsátási kötelezettség kizárólag pénztárgéppel teljesíthető. Ez esetben is adható a nyugta helyett számla, ám ekkor a számláról csak a PTGSZLAH adatlapon kell adatot szolgáltatni. A közszolgáltatóként adómentes humán-egészségügyi tevékenységet végzők egyéb számviteli bizonylat kiállítása esetén továbbra is mentesülnek a számlaadási (nyugtaadási) kötelezettség alól. A közszolgáltatók körét az Áfa tv. 85. § (4) bekezdése határozza meg. Nem esik ezért online számlaadat-szolgáltatási kötelezettség alá a közszolgáltatóként végzett adómentes humán-egészségügyi tevékenység bizonylata, mivel ezen ügylet tekintetében az adóalany egyéb számviteli bizonylat kibocsátásával mentesül a számlaadási kötelezettség alól. Ez akkor is így van, ha az előzőek ellenére mégis olyan bizonylatolási gyakorlatot folytat, hogy saját döntéséből fakadóan számlát állít ki számviteli bizonylatként. Ugyanakkor e számviteli bizonylatokat egyértelműen és utólag bizonyítható módon el kell különíteni az olyan számláktól, amelyek esetében az adóalany nem mentesül a számlakibocsátási kötelezettség alól, azaz amelyek tekintetében számlaadat-szolgáltatásra kötelezett. [Áfa tv. 85. § (1) bekezdés b)-c) pont, Áfa tv. 85. § (4) bekezdés, Áfa tv. 165. § (1) bekezdés a)-b) pont, Áfa tv. 166. § (1)-(2) bekezdés, Áfa tv. 10. számú melléklet 1. pont, 48/2013. NGM rendelet 1. számú melléklet, 50/2013. NGM rendelet 9/C. §]
4. Hogyan kell az állatorvosi szolgáltatást bizonylatolni?Fennáll-e az adatszolgáltatási kötelezettség? A feltételek fennállása esetén [vagyis feltéve, hogy a vevő nem áfaalany, illetve nem jogi személy, készpénzzel vagy készpénz-helyettesítő fizetési eszközzel (például: bankkártyával) fizet, és az ellenérték összege nem éri el a 900 000 forintot, továbbá a vevő nem kér számlát] az állatorvosi tevékenységet végző adóalanynak lehetősége van nyugta kibocsátására is. Nyugta kibocsátása esetén – értelemszerűen – online számlaadat-szolgáltatási kötelezettsége a bizonylat kibocsátójának nem keletkezik. Tekintettel arra, hogy az állatorvosi tevékenységet végzőre online pénztárgép használati kötelezettség egyáltalán nem vonatkozik, így erről a tevékenységről (nyugta helyett) kiállított számlák esetén a PTGSZLAH nyomtatványon nem kell adatot szolgáltatni. [Áfa tv. 2. § a) bekezdés, Áfa tv. 159. § (1)-(2) bekezdés, Áfa tv. 165. § (1) bekezdés a)-b) pont, Áfa tv. 166. § (1) bekezdés, Áfa tv. 10. számú melléklet 1. pont]
5. Horgászegyesület milyen bizonylatot állítson ki az egyesületi tagdíjról, illetve a területi jegyek értékesítéséről? Vonatkozik-e rá az adatszolgáltatási kötelezettség? Ugyanakkor e számviteli bizonylatokat egyértelműen és utólag bizonyítható módon el kell különíteni az olyan számláktól, amelyek esetében az adóalany nem mentesül a számlakibocsátási kötelezettség alól, azaz amelyek tekintetében számlaadat-szolgáltatásra kötelezett. A „területi engedély értékesítése” ingatlan bérbeadásként alapesetben adómentes szolgáltatásnyújtásnak minősül. Ekkor az előzőekben írtak szerint alakul a bizonylatolás és az adatszolgáltatás. Más a helyzet viszont akkor, ha a területi jegyet „értékesítő” egyesület az ingatlan bérbeadási tevékenységét áfakötelessé tette. Ez esetben – feltételezve, hogy a területi engedély magyarországi vízterületre szól – a másik belföldön nyilvántartásba vett adóalanynak nyújtott szolgáltatása kapcsán az egyesületnek az általa kötelezően kibocsátandó számláról adatot kell szolgáltatnia. [Áfa tv. 85. § (1) bekezdés l) pont, Áfa tv. 86. § (1) bekezdés l) pont, Áfa tv. 88. § (1) bekezdés b) pont, Áfa tv. 165. § (1) bekezdés a) pont, Áfa tv. 10. számú melléklet 1. pont]
6. Ha a vásárló számlát kér, úgy a számla kiállítását követően a vásárlás összegét be kell-e, illetve be szabad-e ütni a pénztárgépbe? [Áfa tv. 159. § (1) bekezdés, Áfa tv. 165. § (1) bekezdés b) pont, Áfa tv. 166. § (1) bekezdés, 48/2013. NGM rendelet 49/A. §, 48/2013. NGM rendelet 67. § 14. pont, 48/2013. NGM rendelet 1. számú melléklet]
7. Mezőgazdasági őstermelőként milyen bizonylatot kell kiállítani a 2020. július 1-jét követően teljesített értékesítésekről? Kötelező számlázó programot használni? Lényeges, hogy az online számlaadat-szolgáltatási kötelezettség 2020. július 1-jétől csak a belföldi adóalany részére teljesített ügyletről kibocsátott számlára terjed ki, így magánszemély vevő esetén – minden egyéb tényezőtől függetlenül – fel sem merül az adatszolgáltatás. Szintén nem esik adatszolgáltatási kötelezettség alá a nyugta. [Áfa tv. 159. § (1) bekezdés, Áfa tv. 165. § (1) bekezdés b) pont, Áfa tv. 166. § (1) bekezdés, Áfa tv. 202. § (2) bekezdés a) pont, Áfa tv. 10. számú melléklet 1-3. pont]
8. A fizetővendéglátó tevékenységet folytató magánszemélyre vonatkozik-e 2020. július 1-jétől az online számlaadat-szolgáltatási kötelezettség? Amennyiben igen, akkor ez mentesíti-e a PTGSZLAH adatlap beküldése alól? Mivel a szálláshely-szolgáltatási – kivéve a falusi szálláshely-szolgáltatást – tevékenységet végző adóalany pénztárgép használatra kötelezett, ezért abban az esetben, ha a bizonylatadási kötelezettségét pénztárgéppel történő nyugtaadás helyett számla kibocsátásával teljesíti, akkor az ehhez a tevékenységéhez kapcsolódóan kibocsátott valamennyi számlájáról adatot kell szolgáltatnia a PTGSZLAH adatlapon. A PTGSZLAH adatlapon történő, előzőekben említett adatszolgáltatási kötelezettség 2020. július 1-jét követően is fennáll. Összefoglalásként elmondható, hogy magánszemély igénybevevő esetén, ha a nyugtakibocsátás feltételei egyébként fennállnak, de a szállásadó mégis számlát bocsát ki, akkor kizárólag a PTGSZLAH adatlapon kell adatot szolgáltatni. Ezzel szemben, ha a szálláshely-szolgáltatást adószámmal rendelkező, belföldi adóalanynak minősülő személy, szervezet veszi igénybe, akkor kötelezően számlát kell kibocsátani, amely online számlaadat-szolgáltatási kötelezettség alá tartozik. Ekkor a PTGSZLAH adatlapon nincs adatszolgáltatás. [Áfa tv. 86. § (2) bekezdés a) pont, Áfa tv. 159. § (1) bekezdés, Áfa tv. 165. § (1) bekezdés b) pont, Áfa tv. 166. § (1)-(2) bekezdés, Áfa tv. 10. számú melléklet 1. pont, 48/2013. NGM rendelet 1. számú melléklet, 50/2013. NGM rendelet 9/C. §]
9. A kézi nyugta adattartalmáról is kell adatot szolgáltatni 2020. július 1-jétől? A nyugta adattartalmáról nem kell és nem is lehet adatot szolgáltatni. Kivétel ez alól az online pénztárgéppel kibocsátott nyugta, amelyről továbbra is a pénztárgép szolgáltat adatot. [Áfa tv. 166. § (1) bekezdés, Áfa tv. 178. § (1a) bekezdés, Áfa tv. 10. számú melléklet 1. pont]
10. 2020. július 1-jétől kötelező feltüntetni a termékbeszerző, szolgáltatás igénybevevő belföldi adóalany adószámának első 8 számjegyét a számlán. Adódik a kérdés, hogy honnan lehet tudni, hogy adott személy magánszemélyként vagy vállalkozóként vásárol? Milyen következménye lesz annak, ha az adószám nem kerül a számlán feltüntetésre? Minden számla kiállításakor ellenőrizni kell az adószám érvényességét? [Áfa tv. 169. § d) pont dc) alpont]
11. Éves gyakoriságú áfa bevallók a 2020. évről benyújtandó bevallás kitöltése során választhatják azt, hogy értékhatár nélkül valamennyi számlát szerepeltetik a belföldi összesítő jelentésben?
12. Kell-e szerepeltetni a belföldi összesítő jelentésben az áthárított áfát nem tartalmazó számlákat 2020. július 1-jétől a számla befogadójának? Arról a számláról, melyen áthárított áfa nem szerepel (így arra adólevonási jog értelemszerűen nem alapítható), a bevallás M lapján nem kell adatot szolgáltatni. Számlabefogadói oldalon tehát nem kell adatot szolgáltatni például kizárólag adómentes ügyletet bizonylatoló számláról. Arra tekintettel, hogy belföldi fordított adózás alá eső ügylet esetén a termék beszerzője/szolgáltatás igénybevevője az adólevonási jogát nem feltétlenül a részére kiállított számlára alapítja, a kizárólag belföldi fordított adózás alá eső ügyletet kísérő számláról sem kell adatot szolgáltatni a ’65M lapon. Abban az esetben, ha a befogadói adatszolgáltatással érintett számlában külön-külön tételként szerepel áthárított áfát tartalmazó, illetve áthárított áfát – bármilyen okból – nem tartalmazó tételsor is, és a számla befogadója az adott számlára adólevonási jogot alapít, akkor a számla összesített adóalapjáról és adójáról kell adatot szolgáltatni arról az adómegállapítási időszakról teljesítendő bevallás belföldi összesítő jelentésében, mely időszakban a számla befogadója a számla alapján adólevonási jogot gyakorolt. [Áfa tv. 10. számú melléklet 9-10. pont, Áfa tv. 60.§, Áfa tv. 120. § b) pont, Áfa tv. 127. § (1) bekezdés bb) alpont]
13. Kötelezett-e regisztrálni, illetve adatot szolgáltatni az egyéni vállalkozó, ha szünetelteti a tevékenységét? Az egyéni vállalkozóról és az egyéni cégről szóló 2009. évi CXV. törvény lehetővé teszi az egyéni vállalkozónak, hogy az egyéni vállalkozói tevékenységét legalább egy hónapig és legfeljebb két évig szüneteltethesse. A szünetelés bejelentését követően, annak tartama alatt az egyéni vállalkozó egyéni vállalkozói tevékenységet nem végezhet, egyéni vállalkozói tevékenységhez kötődő új jogosultságot nem szerezhet, új kötelezettséget nem vállalhat. Mivel az egyéni vállalkozói tevékenység nem végezhető a szünetelés időtartama alatt, így feltételezhetően számlakibocsátási, és ezáltal online számlaadat-szolgáltatási kötelezettsége sem keletkezhet az egyéni vállalkozónak. Ha a szünetelés időtartama alatt egy belföldön teljesített ügyletéről az adóalanynak mégis számlát kellene kibocsátania (akár egyéni vállalkozóként, például egy tárgyi eszköz értékesítésről, akár az egyéni vállalkozás keretein kívüli, áfa hatálya alá tartozó tevékenységről) egy másik, belföldön nyilvántartásba vett adóalany részére, akkor fennáll a számlaadat-szolgáltatási kötelezettség, amelynek előfeltétele az Online Számla rendszerbeli regisztráció. [Áfa tv. 10. számú melléklet 1. pont, 2009. évi CXV. törvény 18. §]
14. kérdés: Számlaadat-szolgáltatási kötelezettség alá esik-e a magánszemély felé teljesített ügylet, ha a magánszemély azt az egészségpénztári számlája terhére kívánja elszámolni, és kéri, hogy a számlán tüntessük fel az egészségpénztár adatait? A kérdés szerinti esetben az egészségpénztári szolgáltató nem az egészségpénztárnak nyújt szolgáltatást, értékesít terméket, hanem a magánszemélynek. Ezt támasztja alá az Önkéntes Kölcsönös Biztosító Pénztárakról szóló 1993. évi XCVI. törvény 2. § (2) bekezdés e) pontja, 2. § (6) bekezdés b) pontja, valamint az önkéntes kölcsönös egészség- és önsegélyező pénztárak egyes gazdálkodási szabályairól 268/1997. (XII. 22.) Korm. rendelet 24/C. §-a is. Az utóbb hivatkozott jogszabályi előírás alapján az egészségpénztár adatait azért kell szerepeltetni az ügyletről kiállított/kibocsátott számlán, mert ez az ellenérték egészségpénztárból való megtérítésének a jogszabályi feltétele. Tehát, mivel az adott esetben a termékbeszerző, szolgáltatást igénybevevő magánszemély, a számla nem esik számlaadat-szolgáltatási kötelezettség alá, függetlenül attól, hogy azon – az ellenérték egészségpénztárból való finanszírozása miatt – szerepelnek az egészségpénztár adatai is. Az ilyen számláról 2021. január 1-jétől, az Áfa tv. 10. számú mellékletének ezen időponttól hatályos előírásai alapján szolgáltatandó adat. [Áfa tv. 10. számú melléklet 1. pont, 1993. évi XCVI. törvény 2. § (2) bekezdés e) pont, 1993. évi XCVI. törvény 2. § (6) bekezdés b) pont, 268/1997. (XII. 22.) Korm. rendelet 24/C. §]
15. kérdés: Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő (NEAK) által finanszírozott egészségügyi ellátás esetén, kell e számlát kibocsátani a NEAK felé, és arról teljesítendő-e online számlaadat-szolgáltatás? Figyelemmel arra, hogy az Áfa tv. 85. § (4) bekezdés g) pontja alapján – az (1) bekezdés alkalmazásában – közszolgáltatónak minősül minden olyan személy, szervezet - az a)-f) pontoktól függetlenül -, aki (amely) biztosított vagy más kedvezményezett részére társadalombiztosítási vagy egyéb – jogszabály alapján – kötelező biztosítási jogviszony keretében végzi tevékenységét, a magánszemély részére nyújtott egészségügyi ellátás ez esetben az Áfa tv. 85. § (1) bekezdés b) pontja alapján adómentes. Ezen adómentességi jogcím szerinti szolgáltatás tekintetében pedig az adóalany az Áfa tv. 165. § (1) bekezdés a) pontja alapján számviteli bizonylat kibocsátásával mentesül a számlaadási kötelezettség alól. Erre tekintettel a magányszemélynek nyújtott, NEAK által finanszírozott egészségügyi ellátásról kiállított bizonylatról az Áfa tv. 2021. január 1-jétől hatályos 10. számú melléklete alapján sem kell adatot szolgáltatni (feltéve, hogy annak előírása a hatályba lépést megelőzően nem módosul). Figyelemmel arra, hogy ilyen esetben a biztosított magánszemély egészségügyi ellátását végző adóalany nem teljesít Áfa tv. hatálya alá tartozó ügyletet a NEAK felé, arról nem kell Áfa tv. szerinti számlát kibocsátania a NEAK számára (más számviteli bizonylat az elszámolásról értelemszerűen kibocsátható). [Áfa tv. Áfa tv. 85. § (1) bekezdés b) pont, Áfa tv. 85. § (4) bekezdés g) pont, Áfa tv. 165. § (1) bekezdés a) pont, Áfa tv. 10. számú melléklet]
Forrás: NAV Hírforrás: OBJEKTÍV Hírügynökség 2015. július 14.Hírforrás: OBJEKTÍV Hírügynökség 2015. július 14. |
Ügyfélszolgálat, bejövő híváskezelés, túlcsorduló hívások kezelése, kampányvonalHogyan tud úrrá lenni a folyamatosan csöngő telefonokon?Üzembiztos módszert mutatunk: munkatársai helyett mi fogadjuk cége beérkező hívásait (vagy azok egy részét, igényei szerint), nyugodt mederbe terelve feladatait.Érdekel |
|
|
|
Hideghívások, telemarketingLead generálás, időpont-egyeztetés, piackutatás, közvélemény-kutatásÉrtékesítők, cégvezetők számára aranybányaSikerdíjas tárgyalási időpont egyeztetés friss és szűrt cégadatbázisból Érdekel |
|
|
|
Adatbázis, e-mail lista, telefonszám listaLépéselőny Önnek, a konkurensei előtt - Tessék, válasszon vevőt magának!Marketing adatbázis, amire szüksége van ahhoz, hogy végre beinduljon a cégeÉrdekel |
|
|
|
Hírlevél kampányok, tömeges és célzott eDM küldésA tömeges DM levél küldés bizonyítottan hatékony módja annak, hogy növelje a forgalmát!Ne bajlódjon az adatbázis építéssel! Csoportos e-mail küldés, eDM marketing szolgáltatásunkkal állunk rendelkezésére.Érdekel |
|
|
|
SMS kampányokÉrjen el egyszerre több ezer ügyfelet azonnal! Az olcsó és kiemelkedően hatékony kampány, amire eddig várt!Tegyük fel, hogy időszakos akciója hírét gyorsan szeretné potenciális vagy már meglévő ügyfelei ezreihez eljuttatni. Milyen módszert választ?Érdekel |
Kapcsolódó cikkek
- Év végére várhatóan meghaladja a 460 ezret az adókedvezményes nyugdíjbiztosítások száma
- Egyszerűsített havi bevallás az átalányadózóknak
- Van még pályázati forrás elektromos rásegítésű kerékpárok vásárlásához
- Húsz százalékkal nőtt a lízingpiac a második negyedévvben
- NAV: már elérhető a hivatal új ügyintéző felülete
- K&H Bank: az OBA befizetés jelentősen csökkentette a profitot
- Lakáshitelbe menekülhetünk az infláció elől
- Adni jó!
- Fizetési kedvezménnyel segít a NAV
- Szakmai vélemény: még nem késő élni az 1 százalékos iparűzési adó lehetőségével
Lépjen kapcsolatba a Virtuális Irodaház Tagjaival - egy kattintással!
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..