Egyre inkább az áfára épül az adórendszer |
2008. május 26. hétfő, 06:10 |
- derül ki KPMG nemzetközi felmérésbőlMagyarország áfarendszer szempontjából a legkevésbé vonzó országok között szerepel, derül ki a KPMG 22 országot felölelő felméréséből. A nemzetközi kutatás ugyanakkor rámutat: ha egy állam versenyképes szeretne maradni, a következő öt évben kiemelt figyelemmel és ráfordítással kell kezelnie a kérdést, miután a szakemberek és a gazdasági élet szereplői úgy vélik, a jövőben az egyes kormányok a társasági adók helyett nagyobb szerepet szánnak majd a közvetett adóknak. Philippe Norré, a KPMG adópartnere szerint a cégek többsége az áfa területén még inkább csak a kockázatokat és terheket látja, holott körültekintő tervezéssel az áfázásban jelentős megtakarítások is elérhetőek. Az eredményességhez főként a szakmai ismeretek bővítése és a technikai háttér fejlesztése szükséges. A multinacionális vállalatok vezetőinek háromnegyede úgy véli, hogy kormánya a jövőben nagyobb mértékben támaszkodik majd a közvetett adókra (így az áfára vagy a forgalmi adókra), mivel a globális adóverseny lenyomja a társaságiadó-rátákat. Ugyanakkor manapság nagyobb kockázatot jelentenek számukra az „áfa körüli hibák”, mint a társasági adózással kapcsolatos tévedések, derül ki a KPMG felméréséből, amely - 22 országból több mint 500 pénzügyi szakember - köztük 15 magyar társaság - bevonásával készült. Philippe Norré, a KPMG budapesti irodájának adópartnere, és a KPMG nemzetközi Közvetett adózási részlegének helyettes vezetője így kommentálta a felmérést: „Ez a kutatás az egyik legnagyobb és legkiterjedtebb, melyet multinacionális cégek körében végeztünk a közvetett adók kérdésében, és megerősítette, amit az elmúlt években tapasztaltunk, hogy a társasági adó mértékének csökkenésével a közvetett adók egyre fontosabbak lesznek a nemzetközi cégek számára.” A KPMG kutatása felhívja a figyelmet arra is, hogy a vállalatok naponta mekkora áfatömeggel küzdenek meg: a megkérdezettek 82 százaléka állította azt, hogy szervezetükön évente több mint 200 millió dollár általános forgalmi adó „áramlik át”. Az áfaforgalom jelenlegi szintje igen megdöbbentő a pénzügyi és adóügyi vezetők szerint, és egyértelműen komoly gondot okoz számukra. Ahogy emelkedik az áfával kapcsolatos hibák következményeinek súlya, úgy lesz egyre fontosabb az áfaszabályok követése – a vállalatok számára ma már ez jelenti a legnagyobb adókockázatot, szemben a korábbi társaságiadó-, és jövedelemadó-központú megközelítéssel. Philippe Norré szerint míg a cégek egyre tudatosabban kezelik a nemzetközi áfakockázatokat és -kötelezettségeket, még mindig jelentős a különbség a tájékozott cégek és azok között, amelyek készek ténylegesen befektetni a problémák hatékony, átfogó kezelése érdekében. „Kutatásunk azt mutatja, ha a cégek megfelelő módon kívánnak foglalkozni az áfával kapcsolatos várható kihívásokkal a következő öt évben, akkor komolyan foglalkozniuk kell a munkavállalóik áfatudatosságának fejlesztésével, az áfa kezelési rendszerekkel és technológiákkal, a plusz belső források előteremtésével, és a hatékony kapcsolatépítéssel az adóhatóságokkal és törvényhozókkal.” Norré szerint az áfa hatékonyabb kezelése világszerte új, előnyös lehetőségeket nyithat meg a cégek számára. „Felmérésünk mégis azt mutatja, hogy jelenleg kevesen ismerik fel ezeket a lehetőségeket, különösen a nem csak adóügyekkel foglalkozó pénzügyi vezetők körében. Mivel ehhez még gyakran párosul a szervezeti erőforrások szűkössége is, sokan jelentős potenciális megtakarításoktól esnek el. „Kutatásunk arra is rámutatott, hogy a cégek többsége egyszerűen csak úgy tekint az áfára, mint teljesítendő kötelezettségre. Ugyanakkor úgy tűnik, növekszik azoknak a szervezeteknek a száma, melyek sokkal tágabb értelemben, üzleti szempontból tekintenek az áfára. Számos üzleti döntésükben egyértelmű versenyelőnyt élveznek azok a vállalatok, melyek törekednek az optimális áfapozíció elérésére, akár az árazás, üzleti folyamatok kiszervezése és új beruházásai helyszínek kiválasztása terén is. Mivel a tulajdonosi körök folyamatosan elvárják, hogy a menedzsment javítsa az üzleti teljesítményt, azok a pénzügyi vezetők, akik tudatosan és a megfelelő erőforrásokat rászánva kezelik az áfakockázatokat, illetve felismerik az áfában rejlő lehetőségeket, valódi értéket tudnak teremteni,” hangsúlyozta Philippe Norré. Földes Balázs, a KPMG áfatanácsadásért felelős szenior menedzsere elmondta: „Magyarországon fokozottan érvényesül az áfa rendszerét kötelezettségnek, és nem lehetőségek forrásának tekintető szemléletmód. A cégek jelentős része az áfa területére csak akkor figyel oda, ha már kikerülhetetlenek a problémák – például adóhatósági ellenőrzés során. Az átfogó, lehetőség-kereső szemlélet még a nagy adófizetők között is igen ritka.” „Áfa-barát” országok A kérdésre, hogy melyik országban a leginkább vagy legkevésbé vállalkozásbarát az áfa-szabályozás, az Egyesült Királyságra szavaztak legtöbben, mint „áfa-barát” államra, Olaszország pedig a legkevésbé vonzó ebből a szempontból. Magyarország a listán szereplő 32 országból holtversenyben a 28-29. helyen végzett – csak Olaszország, Lengyelország és Franciaország ért el alacsonyabb értéket. Földes Balázs szerint ugyanakkor a hazánkról kialakult rossz kép valójában vegyes értékítéletet tükröz: „Ebben a kérdésben számos megkérdezett pénzügyi, adóügyi vezető Magyarország nagyon is elfogadhatónak minősítette. A negatív válaszok tapasztalataink szerint gyakran azt a véleményt tükrözik, hogy Magyarországon kelet-európaias, adminisztráció-orientált jogszabályi-hatósági szemlélet uralkodik, a kiszámíthatóság foka alacsony, és az ellenőrzések során időnként mindenáron hibát kereső, rugalmatlan, esetenként méltánytalan vagy aránytalan és túlzó hozzáállás tapasztalható, így sokak szemében vállalkozásellenesnek mutatkozik az ország áfa rendszere.” „Fontos azt is figyelembe venni, hogy a felmérés még az új magyar áfatörvény hatályba lépése előtti tapasztalatokat mérte fel. Az új törvény bevezetése eleinte nyilván nehézségeket okoz, az átállás sosem zökkenőmentes. Hosszú távon az új törvény egyszerűsítő felfogása talán javíthat majd az ország megítélésén, de egyrészt lenne még lehetőség a törvényekben is az egyszerűsítések, vállalkozásbarát megoldások bevezetésére; másrészt a törvényeken túl az adóztatás, adóigazgatás gyakorlata, a hatóságok és ellenőrzéseik megközelítése is nagyban meghatározza a hazánkról kialakult képet ezen a téren.” Forrás: KPMG Kérdése van a cikkhez? Írja meg az
Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse.
e-mailcímre!
A Lépéselőny Virtuális Irodaház üzleti közösség, az üzleti partner keresésre alkalmas cégtár, szakmai tudakozó. Legyen a célja új vevő szerzés, értékesítés – a Lépéselőnnyel a bevétel és a haszon nem marad el. A magyar gazdaság szereplői közti üzleti kommunikáció terepe, a kezdeti lépésektől (cégalapítás, székhely választás) a magyar adózás, adó rendszer, a pénzügy és számvitel gyakorlati oldalán át az adóváltozások nyomon követéséig. Legális adómegtakarítási tippek az adószakértő tolmácsolásában. |
Ügyfélszolgálat, bejövő híváskezelés, túlcsorduló hívások kezelése, kampányvonalHogyan tud úrrá lenni a folyamatosan csöngő telefonokon?Üzembiztos módszert mutatunk: munkatársai helyett mi fogadjuk cége beérkező hívásait (vagy azok egy részét, igényei szerint), nyugodt mederbe terelve feladatait.Érdekel |
|
|
|
Hideghívások, telemarketingLead generálás, időpont-egyeztetés, piackutatás, közvélemény-kutatásÉrtékesítők, cégvezetők számára aranybányaSikerdíjas tárgyalási időpont egyeztetés friss és szűrt cégadatbázisból Érdekel |
|
|
|
Adatbázis, e-mail lista, telefonszám listaLépéselőny Önnek, a konkurensei előtt - Tessék, válasszon vevőt magának!Marketing adatbázis, amire szüksége van ahhoz, hogy végre beinduljon a cégeÉrdekel |
|
|
|
Hírlevél kampányok, tömeges és célzott eDM küldésA tömeges DM levél küldés bizonyítottan hatékony módja annak, hogy növelje a forgalmát!Ne bajlódjon az adatbázis építéssel! Csoportos e-mail küldés, eDM marketing szolgáltatásunkkal állunk rendelkezésére.Érdekel |
|
|
|
SMS kampányokÉrjen el egyszerre több ezer ügyfelet azonnal! Az olcsó és kiemelkedően hatékony kampány, amire eddig várt!Tegyük fel, hogy időszakos akciója hírét gyorsan szeretné potenciális vagy már meglévő ügyfelei ezreihez eljuttatni. Milyen módszert választ?Érdekel |
Kapcsolódó cikkek
- ÁSZ: mérlegelni kell a digitális kereskedelem megadóztatását
- Izer Norbert: a korábbi alkalmazottakból kerül ki a katások harmada
- Az üzleti partnerek ellenőrzésének fontosságára figyelmeztet a NAV
- PM: a munkát terhelő adók és a vállalkozások közterhének további csökkentése a cél
- Szakértő: július 1-től a vállalkozásoknak ki kell építeniük az online számlázás rendszerét
- 700 milliárd forintot lehet megtakarítani az elektronikus adóbevallásokkal
- Mazars: decemberben sok adózási teendőjük van a vállalkozásoknak
- A kamarai tagok igényei szerint módosultak az egyszerűsített foglalkoztatás és az illetékmentesség szabályai fejlesztéséért és az élelmiszer-biztonság javításáért
- Szakértő: enyhülhetnek az Airbnb-szolgáltatók adóterhei
- Fontos változások lépnek életbe 2018. január 1-jétől a lóútlevél kiadás rendjében
Lépjen kapcsolatba a Virtuális Irodaház Tagjaival - egy kattintással!
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..