A transzferárazás fejlődési irányai |
2009. április 03. péntek, 05:00 |
Néhány évvel ezelőtt szakértői körökben elterjedt volt az a vélemény, amely szerint a transzferárazás jelentősége – újdonságával együtt – az évtized végére lényegében megszűnik, és az adóhatóság új területeket helyez majd vizsgálatai középpontjába. A helyzet másként alakul.
A transzferárak adóhatósági ellenőrzésének első fuvallatát az a 2005-ben végzett felmérés jelentette, amelynek során a revizorok egy kérdőív alapján vizsgálták, hogy az adózók eleget tettek-e a két évvel korábban hatályba lépett PM rendelet előírásainak. Ekkor még szankciók nem követték a hiányosságok feltárását, hiszen nem csak a vállalatok, de az APEH tanulási folyamata is csak éppen elkezdődött. A 2005-re vonatkozó társasági adó bevallások benyújtása volt az első határidő, amikorra gyakorlatilag minden multinacionális vállalat magyaror-szági tagjának el kellett készítenie a „szokásos piaci ár meghatározásával összefüggő nyilvántartást”. Ettől az időponttól kezdve minden átfogó ellenőrzésnek témájává vált a transzferár-nyilvántartások vizsgálata. Az APEH ezekben az időkben mintha csak a mulasztási bírság kiszabását tűzte volna zászlajára, így nem annyira tartalmi, mint inkább formai szempontból vizsgálta a részére átadott dokumentumokat. Habár 2006-tól kezdődően évről évre kiemelt fontosságú területként jelent meg a kapcsolt ügyletekben alkalmazott árak vizsgálata, csak 2008. januárjától következett be minőségi változás az ellenőrzés gyakorlatában. A korábbi – jellemzően – formai ellenőrzést végző revizorok képzéseken sajátították el a szokásos piaci ár elvével összefüggő hazai törvényi szabályozást, néhányan pedig az OECD által kiadott transzferár irányelvben foglaltakkal is felvértezték magukat. Mindeközben az APEH hónapról hónapra közzétette iránymutatásait, amelyekkel egyre szűkebb teret hagyott a jogértelmezési vitáknak. Az adóhatóság fáradozásai mára megtérülni látszanak, hiszen a továbbra is fontolgatás nélkül kiszabott mulasztási bírság mellett a revizorok egyre másra állapítják meg az adóalap (elsődleges) módosításából adódó adóhiányt, ami a mulasztási bírságként kiszabható összeget gyakran nagyságrendjében is meghaladja. Mindez a fejlődés, időben ugyan kicsit lemaradva, de egybeesik a Nyugat-Európában megfigyelhető tendenciával, amely szerint az adóhatóságok minden erővel igyekeznek az országok közötti jövedelem-átcsoportosításoknak gátat szabni. A megváltozott ellenőrzési preferenciák új szemlélet kialakítását követelik meg mind a tanácsadók, mind a hazai vállalatok képviselőitől. Ma már nem elegendő a 18/2003 PM rendeletben foglalt tartalommal elkészíteni a transzferár-nyilvántartást ahhoz, hogy adókockázatunk elfogadható mértékűre csökkenjen, az alkalmazott áraknak valóban a piaci viszonyokat kell tükrözniük. Mivel a szokásos piaci árelv (arm’s length principle) betartására már a szerződések elkészítésénél különös figyelmet kell fordítani, elengedhetetlenné válik, hogy a korábban megszokott külföldről diktált árak helyett egyeztető eljárások során alakítsák ki a felek a saját, ellenőrzött ügyletükben alkalmazott ellenértéket. A megváltozott környezetben már nem csak a kockázatok utólagos csökkentésénél – azaz a nyilvántartások megírásánál – jut fontos szerep a tanácsadóknak, de piac- és árelemzéseikkel a szerződéses feltételek kialakításában is hathatós segítséget kell nyújtaniuk. Abban az esetben, ha ezeket az elemzéseket a szerződéskötéssel egy időben elvégezték és dokumentálták, a transzferár-nyilvántartások megírása már csak formális feladat ami jelentős erőforrásokat egyik évben sem köt le. A fent bemutatott fejlődési folyamat végén – ahova véleményem szerint lassan megérkezünk – a tanácsadói szolgáltatások mintegy helyettesítőként jelennek meg az adóhatósági ár-megállapítással, más néven APA-val (Advance Pricing Arrangement) szemben. Az elszámoló árak szakértők általi megállapítása ugyan nem jelent majd ugyanolyan, teljes biztonságot, mint az adóhatósági eljárás, mégis gyorsasága, rugalmassága és alacsony költségei miatt méltán tehet szert nagy népszerűségre. Forrás: Kerényi Máté Fülöp Kolchis Kft. A Lépéselőny Virtuális Irodaház üzleti közösség, az üzleti partner keresésre alkalmas cégtár, szakmai tudakozó. Legyen a célja új vevő szerzés, értékesítés – a Lépéselőnnyel a bevétel és a haszon nem marad el. A magyar gazdaság szereplői közti üzleti kommunikáció terepe, a kezdeti lépésektől (cégalapítás, székhely választás) a magyar adózás, adó rendszer, a pénzügy és számvitel gyakorlati oldalán át az adóváltozások nyomon követéséig. Legális adómegtakarítási tippek az adószakértő tolmácsolásában. |
Ügyfélszolgálat, bejövő híváskezelés, túlcsorduló hívások kezelése, kampányvonalHogyan tud úrrá lenni a folyamatosan csöngő telefonokon?Üzembiztos módszert mutatunk: munkatársai helyett mi fogadjuk cége beérkező hívásait (vagy azok egy részét, igényei szerint), nyugodt mederbe terelve feladatait.Érdekel |
|
|
|
Hideghívások, telemarketingLead generálás, időpont-egyeztetés, piackutatás, közvélemény-kutatásÉrtékesítők, cégvezetők számára aranybányaSikerdíjas tárgyalási időpont egyeztetés friss és szűrt cégadatbázisból Érdekel |
|
|
|
Adatbázis, e-mail lista, telefonszám listaLépéselőny Önnek, a konkurensei előtt - Tessék, válasszon vevőt magának!Marketing adatbázis, amire szüksége van ahhoz, hogy végre beinduljon a cégeÉrdekel |
|
|
|
Hírlevél kampányok, tömeges és célzott eDM küldésA tömeges DM levél küldés bizonyítottan hatékony módja annak, hogy növelje a forgalmát!Ne bajlódjon az adatbázis építéssel! Csoportos e-mail küldés, eDM marketing szolgáltatásunkkal állunk rendelkezésére.Érdekel |
|
|
|
SMS kampányokÉrjen el egyszerre több ezer ügyfelet azonnal! Az olcsó és kiemelkedően hatékony kampány, amire eddig várt!Tegyük fel, hogy időszakos akciója hírét gyorsan szeretné potenciális vagy már meglévő ügyfelei ezreihez eljuttatni. Milyen módszert választ?Érdekel |
Kapcsolódó cikkek
- ÁSZ: mérlegelni kell a digitális kereskedelem megadóztatását
- Izer Norbert: a korábbi alkalmazottakból kerül ki a katások harmada
- Az üzleti partnerek ellenőrzésének fontosságára figyelmeztet a NAV
- PM: a munkát terhelő adók és a vállalkozások közterhének további csökkentése a cél
- Szakértő: július 1-től a vállalkozásoknak ki kell építeniük az online számlázás rendszerét
- 700 milliárd forintot lehet megtakarítani az elektronikus adóbevallásokkal
- Mazars: decemberben sok adózási teendőjük van a vállalkozásoknak
- A kamarai tagok igényei szerint módosultak az egyszerűsített foglalkoztatás és az illetékmentesség szabályai fejlesztéséért és az élelmiszer-biztonság javításáért
- Szakértő: enyhülhetnek az Airbnb-szolgáltatók adóterhei
- Fontos változások lépnek életbe 2018. január 1-jétől a lóútlevél kiadás rendjében
Lépjen kapcsolatba a Virtuális Irodaház Tagjaival - egy kattintással!
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..