A lapok névváltásának hatása |
2009. június 03. szerda, 05:00 |
A lapok névváltásának az olvasottsági mutatókra tett hatásában nagymértékben szerepet játszanak az aktuális médiapiaci tendenciák, az adott lappiaci szegmens aktuális helyzete, a névváltáshoz kötődő kampányok hatásai, s az adott lap egyéb jellegzetességei is – derül ki a Nemzeti Médiaanalízis adatain alapuló vizsgálatból. A nyomtatott sajtó piacán alkalmanként előforduló jelenségnek tekinthető a lapok nevének megváltoztatása, amely szinte kiadónként különböző okokból adódik, és amely fontos előnyökkel és hátrányokkal is szembesíti a kiadókat, szerkesztőségeket. Jelen esetben ennek a helyzetnek azt az aspektusát vizsgáltuk meg, hogy vajon egy lap nevének megváltozása, milyen módszertani nehézségeket okozhat a megváltozott nevű lap olvasottságának mérésében, és az eredmények értelmezésében. A Szonda Ipsos és a GfK Hungária által végzett Nemzeti Médiaanalízis nyomtatott sajtóra vonatkozó médiahatókör kutatásának módszertana nemzetközi standardokon alapul, egy lap ismertségét, olvasottságát több szempont alapján közelíti meg, és a névváltásokra is „fel van készülve”. A laptoppal végzett mérés során a kutatásban résztvevőknek nemcsak a lapok neveit sorolják fel, hanem minden egyes sajtótermék logója is bemutatásra kerül, ami nagymértékben elősegíti a termékek beazonosítását. A Nemzeti Médiaanalízis a világ iparági szintű print olvasottságméréseit tekintve a legáltalánosabban alkalmazott módszertani megközelítést az ún. Recent Reading-et alkalmazza: ennek értelmében egy adott lap átlag megjelenésenkénti olvasottsága (average issue readership (air) vagy readers per issue (rpi)) a lap bármely számának a megjelenési gyakoriságán belül vett olvasottságával egyenlő. A lapok névváltásának az olvasottság-mutatóra tett hatását vizsgálni módszertanilag is nehéz feladat. Ennek oka, hogy a névváltás tiszta hatásának meghatározásához minden más szempont hatását ki kellene szűrni, ami ebben a helyzetben igen nehéz, mivel a legtöbb esetben a névváltáshoz például reklámkampány is kapcsolódik, ami szintén befolyással bírhat az olvasottsági mutatókra, illetve fennáll egy általános médiapiaci trend is, ami önmagában is okozhat csökkenést/ növekedést az olvasottsági számokban. Ezek figyelembevételével azonban egy-két hazai példát áttekintettünk e jelenség kapcsán. A 2008-as évben váltott nevet például a Metropol napilap, ami korábban hasonló logóval, arculattal és tartalommal, de Metro néven szerepelt. E lap esetében a névváltást követően csökkenni kezdtek a negyedéves olvasottsági mutatók, bár az észlelt csökkenő tendencia a közéleti napilapokra vonatkozó általános piaci trendtől nem tért el jelentős mértékben, a névváltás vélhetően erősítette ezt a folyamatot. Ezzel szemben a Bors című napilap 2007. májusi névváltása nem okozott ilyen jellegű változást, sőt az olvasottsági mutatók növekedtek, de a médiapiaci környezet is egészen más volt, mint 2008. második felében. A havilapok közül legutóbb a Fürge Ujjak magazin váltott nevet, és a 2008. októberi megújulása óta Amelie néven jelenik meg. Az Amelie lap kapcsán a névváltást követően kismértékben növekvő olvasottsági tendencia érvényesült, melynek oka valószínűsíthetően a névváltáshoz kötődő sikeres reklámkampány, és a lap kedvező formai-tartalmi átalakulása, sikeres piaci pozicionálása volt. A Metropol napilap esetében a névváltás valószínűsíthetően inkább a negatív tendenciákat erősítette fel - ingyenes napilapról lévén szó, ahol a márka nevének, logójának beazonosítása nehezebb és hosszabb folyamat a befogadók/ olvasók részéről, mint egy nem ingyenesen osztott lap esetében, ahol a vásárlási helyzet mindig folyamatos megerősítést eredményez a lap nevének rögzülésében. Összességében tehát a bemutatott példák alapján láthatjuk, hogy a vizsgált jelenség összetett, hatása objektív számokban nehezen kimutatható, és laponként egyedi helyzetek adódnak. A lapok névváltásának az olvasottsági mutatókra tett hatásában nagymértékben szerepet játszanak az aktuális médiapiaci tendenciák, az adott lappiaci szegmens aktuális helyzete, a névváltáshoz kötődő kampányok hatásai, és az adott lap egyéb jellegzetességei is. Forrás Szonda Ipsos A Lépéselőny Virtuális Irodaház üzleti közösség, az üzleti partner keresésre alkalmas cégtár, szakmai tudakozó. Legyen a célja új vevő szerzés, értékesítés – a Lépéselőnnyel a bevétel és a haszon nem marad el. A magyar gazdaság szereplői közti üzleti kommunikáció terepe. Minden, ami egy vezető, cégvezető, ügyvezető igazgató életében nélkülözhetetlen: a vezetőképzés alapjai, a cégvezetés feladatai, a humánpolitika, a tőzsde, az irodavezetés – összefoglalva gyakorlatban használható ötletek a vezetői munka minden részletéhez. A Lépéselőny Virtuális Irodaház olyan, mint egy cégvezető képző, egy gyakorlati vezetőképzés a cégvezetés részére, hogyan foglalkozzon cégével, hogy hatékony legyen és több profitot termeljen. |
Ügyfélszolgálat, bejövő híváskezelés, túlcsorduló hívások kezelése, kampányvonalHogyan tud úrrá lenni a folyamatosan csöngő telefonokon?Üzembiztos módszert mutatunk: munkatársai helyett mi fogadjuk cége beérkező hívásait (vagy azok egy részét, igényei szerint), nyugodt mederbe terelve feladatait.Érdekel |
|
|
|
Hideghívások, telemarketingLead generálás, időpont-egyeztetés, piackutatás, közvélemény-kutatásÉrtékesítők, cégvezetők számára aranybányaSikerdíjas tárgyalási időpont egyeztetés friss és szűrt cégadatbázisból Érdekel |
|
|
|
Adatbázis, e-mail lista, telefonszám listaLépéselőny Önnek, a konkurensei előtt - Tessék, válasszon vevőt magának!Marketing adatbázis, amire szüksége van ahhoz, hogy végre beinduljon a cégeÉrdekel |
|
|
|
Hírlevél kampányok, tömeges és célzott eDM küldésA tömeges DM levél küldés bizonyítottan hatékony módja annak, hogy növelje a forgalmát!Ne bajlódjon az adatbázis építéssel! Csoportos e-mail küldés, eDM marketing szolgáltatásunkkal állunk rendelkezésére.Érdekel |
|
|
|
SMS kampányokÉrjen el egyszerre több ezer ügyfelet azonnal! Az olcsó és kiemelkedően hatékony kampány, amire eddig várt!Tegyük fel, hogy időszakos akciója hírét gyorsan szeretné potenciális vagy már meglévő ügyfelei ezreihez eljuttatni. Milyen módszert választ?Érdekel |
Kapcsolódó cikkek
- Emeli a futárok díjazását a foodpanda
- A BudaPart városnegyed beruházás egyharmadát adták át eddig
- Az automata kasszaszolgáltatást fejlesztő magyar startup 1,5 millió euró tőkét vont be
- Magyar csapat is indul a nemzetközi építőipari innovációs versenyen
- Alábecsülik az adathalászat veszélyeit a hazai kisvállalkozások egy kutatás szerint
- Az EU új javaslatokat mutatott be a termékek fenntarthatósága és újrafelhasználása érdekében
- ÉVOSZ: az építőipar fehérítésében fontos az idén elindult Üvegkapu rendszer
- Megszűnik a fordított áfa a munkaerő-kölcsönzés szektorban
- Márciusra is érvényesek a kedvező szabályok
- Agrárszakma iránytű segíti a pályaválasztást
Lépjen kapcsolatba a Virtuális Irodaház Tagjaival - egy kattintással!
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..
Regisztrációhoz kattintson ide..